Unilever zoekt koper voor diepvriestak

Iglo staat te koop. Alleen forse investeringen kunnen de winstgevendheid van het bedrijf opkrikken. Daar heeft moederbedrijf Unilever geen zin in.

,,Het was een pijnlijk, emotioneel besluit“, aldus Patrick Cescau, gisteren bij de presentatie van de resultaten over 2005 van de Brits-Nederlandse multinational in voedings- en verzorgingsproducten (onder meer Dove, Knorr, Omo). “Maar we denken dat onze Europese diepvriesactiviteiten buiten Unilever meer kansen hebben.“ Naast Iglo zet Unilever ook het Britse Birds Eye te koop, het bedrijf dat al voor de oorlog begon met diepvriezen en de visstick uitvond. Unilever blijft binnen Europa alleen nog met diepvriesproducten actief op de Italiaanse markt. Dat laatste is vooral strategisch, meent Cescau, want diepvries is in Italië Unilevers grootste activiteit en er zijn nog veel groeimogelijkheden in dat land.

Iglo heeft twee fabrieken in Duitsland, Birds Eye twee in Engeland. In totaal werken 3500 mensen in de bedrijven die nu te koop staan. In Nederland werken, op het hoofdkantoor van Unilever Nederland, twintig mensen voor Iglo.

Unilever ziet geen been meer in diepvriesproducten in Europa omdat de concurrentie 'enorm' is. Fors investeren is noodzakelijk om markt te veroveren, terwijl de afgelopen jaren al heel veel geld in promotie is gestoken en nieuwe producten zijn gelanceerd. “We hebben het bijvoorbeeld meer dan twintig miljoen euro geïnvesteerd in de introductie van diepvriespasta. Maar dat is geen succes geworden“, zegt Cescau. Hij wil voor de verkoop een half jaar uittrekken. Van de verkoop zijn ijsproducten uitgezonderd. Daarmee is nog veel geld te verdienen en de ijsmarkt is niet verzadigd.

Unilever Nederland wist vorig jaar de omzet bijna een procent te verhogen, tot ruim 1,1 miljard euro. Het bedrijf wist zestien miljoen flesjes Knorr Vie, een drankje dat de helft van de dagelijkse behoefte aan fruit en groenten bevat, te slijten en ook de nieuwe kant-en-klare maaltijden van Unox en Conimex slaan aan. De verkoop van ijs viel dit jaar tegen, door de natte zomer en opkomende huismerken. Op de markt voor verzorgings- en schoonmaakproducten wist de Nederlandse tak van Unilever het marktaandeel licht te verbeteren. Maar vooral door de prijzenslag in de supermarkt leverde dat uiteindelijk toch minder op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden