Unilever ziet wel kansen na verkiezing Trump

Handel | De verkiezing van Donald Trump tot president beroert menig boardroom. Maar niet die van Unilever, zo lijkt het.

Waar Philips-topman Frans van Houten dinsdag zijn zorgen uitsprak over Trump - de mogelijke afschaffing van de verplichte ziektekostenverzekering en de invoering van importheffingen - klonk zijn ambtgenoot Paul Polman, bij de presentatie van de jaarresultaten van Unilever, laconiek.


"Sinds de verkiezing van Trump zijn de aandelenkoersen en het consumentenvertrouwen in de VS gestegen. Een welkome zaak", zei de bestuursvoorzitter van de fabrikant van thee (Lipton), voedingsmiddelen (Knorr), ijs (Magnum, Ben & Jerry's), wasmiddelen (Omo), margarine (Blue Band), pindakaas (Calvé), zeep en deodorants (Dove, Axe).


Opvallend was ook Polmans vervolg: Globalisering heeft geleid tot minder armoede in de wereld. Maar niet iedereen heeft daarvan geprofiteerd. "Ik heb de indruk dat Trump en de Britse premier May daar iets aan willen doen." Trumps beperkte, groene ambities liet Polman, pleitbezorger van duurzaamheid, onbesproken.


Volgens Polman moeten Engeland (na de Brexit) en de VS (als Trump handelsverdragen gaat opzeggen) nieuwe handelsakkoorden sluiten. "Hoe sneller ze dat doen, hoe beter." Aan onzekerheid hebben bedrijven als Unilever een broertje dood.


Unilever zette vorig jaar voor 52,7 miljard euro om. Het bedrijf mikt de laatste jaren vooral op opkomende markten, maar de groei (1,1 procent meer producten) bleef daar, voor Unilever-begrippen, nogal beperkt. Dat kwam deels doordat Brazilië in een economische crisis verkeert en India plots veelgebruikte bankbiljetten uit de roulatie nam. Daardoor zaten veel mensen zonder geld. Unilever slaagde er wel in zijn prijzen in de opkomende markten flink te verhogen (met gemiddeld 5,4 procent).


Vooral door die prijsverhogingen kwam de nettowinst van het concern toch hoger (5,5 procent) uit dan in 2015. Dat is in lijn met de Polman-jaren. In de acht jaar dat Polman Unilever leidt, springt de winstgroei eruit. Dat komt ook doordat Unilever zich langzaam maar gestaag richt op duurdere producten met hogere winstmarges, met name in de categorieën ijs (Ben & Jerry's, Magnum) en persoonlijke verzorging. Die laatste groep (zeep, shampoos, cremes, deodorants, conditioners) maakt ruim 38 procent van Unilevers omzet uit.


In de ontwikkelde landen (West-Europa, Noord-Amerika) daalden de prijzen van Unilever-producten een beetje. Het bedrijf verkocht er wel iets meer producten.


Polman zelf benadrukte het succes van bouillonblokjes in Afrika (met extra ijzer) en van Lifebuoy, zeep voor armen. De verkoop gaat gepaard met een campagne die mensen ertoe aanzet hun handen te wassen. In tien jaar wil Unilever een miljard mensen hebben bereikt. Het concern is nu halverwege, zei Polman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden