Unilever wil brutowinstmarge van meer dan 15%

(Novum/Betten) - Unilever wil in 2010 een brutowinstmarge realiseren van meer dan 15%, na verwerking van 50-100 basispunten voor doorlopende herstructureringen.

Verder streeft het concern naar een groei van de onderliggende verkopen van 3-5% per jaar. Dat heeft Unilever donderdag bekendgemaakt bij de publicatie van zijn tweedekwartaalcijfers.

Om deze doelstellingen te realiseren heeft het concern een aantal veranderingen aangekondigd. Zo wil het bedrijf voor meer dan EUR 2 miljard aan omzet desinvesteren, waaronder de wasmiddelen in Noord-Amerika.

Deze desinvesteringen verhogen Unilevers groeicijfer met ongeveer 0,4 procentpunt; het effect op de brutowinstmarge is neutraal na correctie van niet-gedekte kosten.

Unilever wil verder de organisatie vereenvoudigen door landen in clusters samen te brengen en regionale structuren te stroomlijnen. Het bedrijf wil hiermee de kosten en activa in de toeleveringsketen verminderen en tegelijkertijd de verkrijgbaarheid van producten verbeteren.

Het voedingsmiddelenbedrijf wil de jaarlijkse kosten met ongeveer EUR 1,5 miljard verlagen aan het eind 2010 ten opzichte van 2006. Dit komt voort uit zowel de nieuwe plannen als de voltooiing van 'One Unilever' en andere bestaande initiatieven.

Het bedrijf verwacht dat de herstructureringslasten gemiddeld ongeveer 2,5% van de omzet in de periode 2007-2009 zullen bedragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden