Unilever verkoopt minder in China

Prijzen van levensmiddelen daalden in Europa; minder omzet voor concern

Unilever heeft zijn afzet in China fors zien terugvallen. De omzet van de producent van ijs, thee, soepen, wasmiddelen, shampoos en crèmes, lag er in het derde kwartaal 20 procent lager dan in dezelfde maanden van het vorige jaar.

Terwijl economen en analisten zich afvragen of de Chinese economie dit jaar met 7,5 of 7,2 of 6,8 procent groeit, werd Unilever getroffen door iets wat je bijna een kopersstaking kunt noemen. Omdat er weinig vraag was, bouwden winkels die Unilever-producten verkopen hun voorraden af. Ook de komende maanden doen ze dat.

"We kunnen de voorraden wel aanvullen, maar zouden dan speciale aanbiedingen en promoties moeten doen. Daar zien we van af, omdat wij daar op de langere termijn niet bij gebaat zijn", meldt een zegsman van Unilever, die benadrukt dat de huidige situatie ook een voordeel biedt: "Als hun voorraden op raken, wordt het voor ons makkelijker om nieuwe producten te introduceren." Hij verwacht in 2015 weer groei.

Door de plotse verkoopdaling in China, steeg de verkoop van Unilever-producten in Azië (en Afrika) maar een beetje. In de voorgaande jaren groeide Unilever daar juist als kool. Nu waren er maar een paar landen waar Unilever, bekend van merken als Knorr, Omo, Lipton, Dove en Magnum, flink meer artikelen verkocht: Turkije, Indonesië en de Filippijnen.

Opvallende ontwikkelingen waren er ook in Europa. Unilever verkocht er niet alleen minder spullen (1,7 procent), maar zag de prijzen van zijn producten ook nog dalen (met 2,7 procent). Volgens financieel topman Jean-Marc Huët is zelfs sprake van deflatie in Europa. Europa's aandeel in Unilevers kwartaalomzet van 12,2 miljard daalde naar 27,8 procent.

Unilever als geheel verkocht iets meer artikelen dan vorig jaar, en kreeg er gemiddeld hogere prijzen voor, vooral in Noord-Amerika. Toch daalde de concernomzet met 2 procent naar 12,2 miljard. Dat kwam door waardevermindering van een aantal valuta en doordat Unilever een paar bedrijfsonderdelen verkocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden