Unilever ligt voor op schema

Bedrijf gaat dit jaar al louter duurzame palmolie gebruiken

JELLE BRANDSMA

Unilever gaat al dit jaar alleen duurzaam geproduceerde palmolie gebruiken. Daarmee ligt het bedrijf drie jaar voor op de planning. Met het terugdringen van de uitstoot van biogassen en het gebruik van water bij het bedrijf gaat het minder goed. Die twee indicatoren zijn vergeleken met vorig jaar nog bijna ongewijzigd.

Het voedings- en zeepbedrijf (onder meer Lipton, Becel, Knorr, Prodent en Robijn) presenteerde gisteren de eerste resultaten van de duurzaamheidsaanpak. In november 2010 lanceerde het concern het Sustainable Living Plan. Daarin staat dat de omzet tot 2020 moet verdubbelen en de milieubelasting halveren. Ook wordt er ingezet op gezondere voeding en het verbeteren van de leefomstandigheden van mensen in met name ontwikkelingslanden.

Volgens Unilever hebben bedrijven die natuurlijke hulpbronnen opmaken op den duur geen toekomst. "Wij zijn ervan overtuigd dat ons succes in de toekomst afhangt van ons vermogen om onze groei los te koppelen van onze milieuimpact en tegelijkertijd onze positieve invloed op de maatschappij te vergroten", liet bestuursvoorzitter Paul Polman weten. "Duurzame groei is het enige aanvaardbare model."

Het verst is Unilever met palmolie: dit jaar is alle palmolie duurzaam geproduceerd. Het bedrijf is aangesloten bij de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie. Producenten worden gecertificeerd als zij aan de criteria voldoen. Regelmatig is er kritiek op criteria. Zo zou ontbossing onvoldoende worden bestreden. Unilever erkent dat de criteria strenger moeten worden. "Wij hanteren ook onze eigen normen voor de keuze van leveranciers. Er is nog verbetering mogelijk."

Vorig jaar heeft Unilever vorderingen gemaakt bij het inkopen van duurzame agrarische grondstoffen, bijvoorbeeld voor het maken van soep. In 2010 was 14 procent duurzaam, vorig jaar 24 procent. Dat percentage moet naar 100 in 2020. Van het vlees voor de worsten en soepen van Unox komt 60 procent van varkens met één ster van het zogeheten Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Deze varkens komen nooit buiten en worden massaal vetgemest, maar hebben iets meer ruimte dan de dieren zonder ster. Volgend jaar doet Unilever vlees van een kippenras dat heel snel groeit, de zogenoemde 'plofkip', in de ban.

Voor een groot aantal producten gebruikt het bedrijf al minder zout en dat is gezonder. Terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en watergebruik (bij de consument) was afgelopen jaar het moeilijkst, zei Jan Zijderveld, directeur van Unilever Europa, gisteren. Maar hij denkt dat dat in de toekomst gaat lukken. "Wij hebben nog negen jaar te gaan."

Korter douchen, kouder wassen
Kenmerkend voor de benadering van Unilever is dat het bedrijf niet alleen let op de milieubelasting bij het eigen productieproces. De onderneming neemt ook verantwoordelijkheid voor de manier waarop toeleveranciers werken en de milieubelasting door consumenten. Om aan dat laatste wat te doen begint het bedrijf een campagne, samen met het Wereld Natuurfonds. Het motto: minder water gebruiken onder de douche en wassen op lagere temperaturen.

Nederlanders staan gemiddeld 8 minuten onder de douche. Als iedereen een minuut korter doucht, spaart dat veel water uit, vergelijkbaar met wat de complete bevolking van Rotterdam nodig heeft.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden