Unilever is duurzaam winstgevend

Concern bespaart 200 miljoen op grondstoffen en afval, ziet omzet groeien en heeft nog meer ambities

Gaat omzetgroei samen met duurzaamheid? Is 'meer-meer' (omzet en winst) te verenigen met 'minder' (milieubelasting)? Ja, zegt Unilever. Maar moet het concern dan zijn iedere-dag-shampoo niet snel vervangen door een eens-in-de-week-shampoo?

De vraag kwam op tijdens een bijeenkomst waar Unilever de voortgang van zijn Sustainable Living Plan besprak.

Het bedrijf deed dat met vertegenwoordigers van tientallen organisaties: van werkgeversclub VNO-NCW tot de Hartstichting en de Stichting Natuur en Milieu. Unilever, dat onder meer thee, ijs, soep, margarine, zeep en shampoo maakt, zet de laatste jaren in op duurzaamheid en houdt graag voeling met maatschappelijke organisaties op dat gebied.

Volgens Unilever bijten duurzaamheid en winstgevendheid elkaar absoluut niet. Sterker: ze liggen in elkaars verlengde. Duurzaamheid leidt tot meer efficiency, minder energieverbruik en tot vernieuwing. Sinds 2008 bespaarde het concern naar eigen zeggen 200 miljoen euro door minder grondstoffen en verpakkingsmateriaal te gebruiken en minder afval te produceren. Unilever gaat unverfroren voor meer omzet, meer winst én minder milieubelasting. Het wil ook zijn 'positief maatschappelijke invloed' vergroten.

De ambities reiken ver. Om ontbossing tegen te gaan, koopt Unilever alleen nog palmolie van duurzaam werkende leveranciers. In Madagascar helpt het concern boeren bij de teelt van vanille die in Unilever-ijsjes wordt verwerkt. In 2015 moet alle (Lipton)thee afkomstig zijn van duurzaam werkende theeboeren. De tomaten in de soepen en sauzen van Knorr zijn voor het overgrote deel afkomstig uit duurzame bronnen. Alle Magnum-ijsjes in de wereld zijn vanaf 2015 gehuld in duurzaam geproduceerde cacao.

Vernieuwing? Afrika en Azië maakten kennis met een handzeep (Lifebuoy) die na tien seconden wassen van kleur verandert. Dat vinden kinderen leuk, en ouders weten dan dat hun kind zeker tien tellen zijn handen heeft gewassen en ziektekiemenvrij blijft. Nederland maakt binnenkort kennis met de gecomprimeerde deodorantsprays van Dove en Vaseline. Die gebruiken minder drijfgas dan de huidige sprays, de werkzame bestanddelen kunnen in een kleinere verpakking gestopt.

Maatschappelijk betrokken? Unilever steunt de voedselbanken, met een miljoen producten per jaar. Dove werkt mee aan bijeenkomsten waar meisjes wordt geleerd dat uiterlijk niet alles is. (60 procent van de meisjes sport of speelt soms niet, omdat ze zich schamen voor hun uiterlijk). Met de Hartstichting propageert de producent van de anti-cholesterolmargarine Becel pro-activ de deelname aan een cholesteroltest. Het Raket-ijsje bevat minder calorieën dan vroeger en eind 2015 voldoet alle kip die in de 3,5 miljoen blikken kippensoep van Unox wordt verwerkt, aan de criteria van het keurmerk Beter Leven Kip 1 Ster.

Dove en Lifebuoy horen tot de snelst groeiende merken van Unilever. Een helder bewijs dat duurzaamheid en winstgevendheid samengaan, zei Miguel Pestana, vice president sustainability bij Unilever.

Het bedrijf studeert op producten die consumenten verleiden tot duurzaamheid (bij hen zit vaak de bottleneck) en piekert over was- en schoonmaakmiddelen die weinig water behoeven, omdat de beschikbaarheid van water in veel grote steden een probleem is - of wordt.

Maar die iedere-dag-shampoo dan? Anniek Mauser, directeur duurzaamheid Unilever Benelux: "Die shampoo is bedoeld voor mensen met lastig haar, haar dat bijvoorbeeld heel snel vet wordt. Wij maken Andrélon-shampoo in verschillende samenstellingen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden