Unilever: 'Herkomst voedsel boeit de klant niet'

Volgens Chris Dutilh, manager duurzame ontwikkeling bij voedingsconcern Unilever, ligt de huidige hang naar lokale voeding in het verlengde van de hang naar Fortuyn en de PVV. „Het is een gevoel van onzekerheid. Op de boerenmarkt voel je je wel thuis. Maar die kiwi’s en bananen die er liggen? Daar worden nooit vragen over gesteld, want de context voelt goed.”

Pollan wordt er hier en daar van beschuldigd een te romantisch beeld te schetsen van de manier waarop landbouw zou moeten worden bedreven. Dutilh geeft dat een verrassende draai: „Aan die idyllische beeldvorming hebben we zelf bijgedragen door de plaatjes van een weiland op de melkpakken. Dat is romantiek. Wat Pollan goed doet is luikjes van onbehagen openen. Hij legt de vinger op het gebrek aan de emotionele dimensie. Maar die emotie hoeft er ook niet constant te zijn. Er moet een balans zijn tussen de harde efficiëntie en de emotie rondom eten. Eenmaal per week iets biologisch kopen geeft al een goed gevoel.” Lokale landbouw noemt Dutilh interessant. „Dat brengt het gevoel, de emotie weer terug in de voedselketen.” Maar uiteindelijk, denkt Dutilh, kan het de gemiddelde consument niet zo veel schelen. „Die wil veel, goedkoop en veilig voedsel. Het interesseert echt niemand waar het eten vandaan komt. We willen alleen het gevoel hebben dat er zorg aan is besteed. Vergelijk het met de auto-industrie. Auto’s moeten het vooral doen, maar waar ze vandaan komen zal ons worst wezen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden