Unilever haakt in op vegatrend en koopt De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg.Beeld Lars van den Brink

Unilever breidt zijn assortiment van vegetarische hapjes uit. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern koopt De Vegetarische Slager, dat al geruime tijd aan de weg timmert met vleesvervangers.

Met de overname hoopt Unilever zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Het bedrijf wijst daarbij op het positieve imago van De Vegetarische Slager onder vaste liefhebbers en op sociale media. Dit soort merken met een maatschappelijk doel groeien volgens Unilever harder dan reguliere producenten van voedingsmiddelen.

Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, begon elf jaar geleden met als doel ‘vlees’ te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Korteweg heeft een grenzeloze ambitie: hij wil de grootste vegetarische slager van de wereld worden.

Ambities

Inmiddels liggen de producten van Korteweg in de schappen van ruim 4000 winkels in zeventien landen. Maar de ambities reiken verder. Het bedrijf wil plantaardige vleesvervangers tot de standaard verheffen om de bio-industrie overbodig te maken. “Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden”, zegt Korteweg in een persverklaring.

De twee zijn overigens geen vreemden van elkaar. Twee jaar geleden brachten de ondernemingen samen vegetarische gehaktballetjes voor Unox op de markt. 

Ook voor Trouw is Korteweg geen vreemde, afgelopen jaar stond hij - na een tweede plek in 2017 - op de derde plek in onze Duurzame 100. De man die de Nederlandse supermarktbezoeker aan ‘kipstuckjes’ en 'gehacktballen’ voorstelde, verdiende de plek met de opmars van zijn vegetarische producten. Het bedrijf ontwikkelde onder andere met New York Pizza een 100 procent plantaardige pizza. 

Lees ook:

In 2017 spraken wij Jaap Korteweg voor de Duurzame 100 waarin hij de tweede plek veroverde

Toen ik tien jaar geleden op het idee kwam voor de Vegetarische Slager, dacht ik: dit kan heel groot worden, of helemaal niks”, vertelt hij. “De kans dat het niks zou worden, schatte ik 90 procent.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden