Unilever groeit in opkomende landen

Concern haalt nu 60 procent van zijn omzet uit Azië, Latijns-Amerika en Afrika, uit Europa nog maar 20 procent

Geen groei in Europa, veel groei in de opkomende markten. Dat was wederom de trend bij Unilever het afgelopen half jaar. Of die doorzet, is nog ongewis. In Europa wel, maar in de opkomende landen hapert de groei.

De eerste tekenen van die hapering waren al te zien in de halfjaarcijfers van Unilever die topman Paul Polman gisteren presenteerde. Unilever verkocht meer producten en kreeg er in het algemeen een hogere prijs voor. Daardoor lag de omzet van het Brits-Nederlandse concern 5 procent hoger dan in de eerste helft van 2012. De omzet in euro's gemeten steeg echter slechts met een half procent tot 25,5 miljard.

Dat komt doordat Unilever een paar bedrijven heeft verkocht, maar vooral doordat het bedrijf te maken kreeg met sterk dalende waarden van valuta als de Braziliaanse real, de Mexicaanse peso, de Indiase roepie en de Zuid-Afrikaanse rand. De waardedaling van die valuta bewijst dat het vertrouwen in de economieën van die landen afneemt.

Desondanks groeide Unilever in de opkomende markten het afgelopen half jaar met 10,3 procent. Volgens Polman is Unilever sinds 1988 jaarlijks gemiddeld met 9 procent gegroeid in de opkomende markten. Inmiddels haalt het concern bijna 60 procent van zijn omzet in Azië, Latijns-Amerika en Afrika. Europa is nog maar goed voor 20 procent van de omzet.

Dat percentage zal nog verder dalen, want Polman verwacht voorlopig geen groei in het oude continent. Dat komt niet alleen door de crisis maar ook doordat de bevolking in delen van Europa afneemt.

Polman is niet erg te spreken over Europa: het continent is te duur, niet productief genoeg en weinig hervormingsgezind. "De rest van de wereld gaat sneller." De interne markt werkt nog niet optimaal en er zijn landen in Europa die de belastingen voor bedrijven willen verhogen. Geen goed idee, aldus Polman.

Unilever scoorde het afgelopen halfjaar vooral met zijn shampoo's, creme's en deodorants. Met merken als Dove, Axe, Rexona, Pond's en Lux haalde het een halfjaaromzet van 9,1 miljard euro, 8 procent meer dan vorig jaar. Met zijn was- en schoonmaakmiddelen (Omo, Cif) groeide het bedrijf nog iets harder.

Veel bescheidener was de groei bij de voedingsmiddelen (0,2 procent) en bij de sectie refreshment (2,1 procent) waaronder de ijsjes (Magnum) en thee (Lipton) van het concern vallen. Unilever verkoopt zijn ijsjes tegenwoordig ook in opkomende landen.

Opvallend genoeg verwacht Polman voorlopig ook geen groei in de VS. Hoewel de Amerikaanse economie aantrekt en diverse grote concerns daar het afgelopen halfjaar van hebben geprofiteerd, gold dat niet voor Unilever en blijkbaar ook niet voor de markten die het bedrijf bedient.

Terwijl de omzet van Unilever in euro's licht groeide, steeg de nettowinst fors: met 13 procent naar 2,6 miljard euro. Dat kwam deels door kostenbesparingen maar vooral door buitengewone baten ter waarde van ruim 300 miljoen euro. Op de beurs verloor het aandeel Unilever gisteren anderhalf procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden