Unilever gaat voor duurzame thee

Unilever, ’s werelds grootste theefabrikant, wil alleen nog maar duurzaam geproduceerde thee verkopen.

Het bedrijf wil dat alle theezakjes die het in Europa verkoopt in 2010 onder goede omstandigheden zijn vervaardigd. In 2015 moet dat gelden voor alle wereldwijd verkochte thee. Het concern, eigenaar van het wereldmerk Lipton, heeft Rainforest Alliance opdracht gegeven de productiemethode te certificeren. Eerst komen Unilevers eigen plantages in Kenia daarvoor in aanmerking, daarna volgen ook de andere plantages. In totaal gaat het om duizenden plantages in Azië, Kenia en Zuid-Amerika, waar in totaal twee miljoen mensen werken. Volgens topman Cescau betreft het hier een revolutie in de theewereld. Het bedrijf wil zo niet alleen het milieu beschermen, maar ook twee miljoen theearbeiders een betere toekomst bieden. De telers zullen naar schatting uiteindelijk vijf miljoen euro meer gaan verdienen. Unilever hoopt verder dat haar theemerken zich beter kunnen onderscheiden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden