Unilever doet margarine in de uitverkoop

Beeld REUTERS

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar Unilever stapt uit de productie van margarine. Het was- en voedingsmiddelenconcern doet merken als Blue Band, Becel, Bona en Zeeuw Meisje in de uitverkoop.

Het is een van de maatregelen die Unilever treft om winstgevender te worden en het rendement voor aandeelhouders op te krikken. Naast de verkoop van de margarinetak heeft Unilever besloten de onderdelen op het gebied van dranken en ijsjes samen te voegen met de overige voedingsactiviteiten.

De verkoop komt niet als een grote verrassing. Onlangs berichtte The Sunday Times dat Unilever de verkoop voorbereidt van enkele voedingsmerken. Daarbij werden grote investeerders als Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice genoemd. Zij zouden allemaal belangstelling hebben voor de merken.

Voor de margarinetak bestaat volgens financieel topman Greame Pitkethley dan ook 'koortsachtige interesse', vooral bij investeerders. Een verkoop van de divisie heeft daarom de voorkeur, al is een verzelfstandiging met een eigen beursnotering ook mogelijk als de prijs Unilever niet aanstaat.

 Zelfstandigheid

Unilever staat onder druk sinds het concern halverwege februari een overname bod van het Amerikaanse Kraft Heinz ontving. Het bod van 130 miljard was nog niet uitgebracht of Unilever liet een luid ‘nee’ horen. Kraft Heinz haakte af, maar daarmee is de kous niet af. Het bod bewees dat Unilever kan worden gekocht.

Het bewees ook dat een buitenstaander het concern meer waard achtte dan het op de beurs was. Unilever-topman Paul Polman trok zijn conclusies: hij beloofde zijn aandeelhouders beter te bedienen. Met het afstoten van de margarinetak lijkt het bedrijf naar buiten uit te willen stralen dat het zelfstandig beter af is.

De ingrepen moeten ertoe leiden dat de kosten in de jaren tot en met 2019 met 6 miljard euro omlaag gaan. Dat zal volgens Pitkethley hier en daar gepaard gaan met banenverlies, vooral op managementniveau. De herstructureringslasten voor de genoemde periode worden geschat op 3,5 miljard euro.

Margarine als basis

In zijn 87-jarig bestaan heeft Unilever honderden bedrijven ge- en verkocht. Het lanceerde honderden merken. Het verkocht of beëindigde er nog veel meer. Het reorganiseerde en sloot fabrieken en het verplaatste productie naar lagelonenlanden. Toch mag verkoop van de margarinetak bijzonder genoemd worden, want margarine was bij de oprichting de basis van het concern.

Unilever heeft inmiddels 306 fabrieken. Ze staan in 69 landen en er werken 169.000 mensen. In de loop der tijd is het concern uitgegroeid tot een verzameling van zo’n 400 merken: oude en nieuwe; zelf opgebouwde en gekochte. Calvé, Knorr, Unox, Ben & Jerry's, Magnum, Dove, Prodent en Vaseline: het is een greep uit het assortiment. 

Lees ook het artikel van Koos Schwartz over het concern Unilever: 'Gaat Unilever snijden in merken om aandeelhouders tevreden te houden?'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden