Unilever brengt creatie plantaardige biefstuk in stroomversnelling

Binnenkort is een plantaardige versie van deze echte biefstuk beschikbaar. Beeld Dijkstra bv
Binnenkort is een plantaardige versie van deze echte biefstuk beschikbaar.Beeld Dijkstra bv

Een vleesvervanger die eruit ziet als een biefstuk, maar gemaakt is van peulvruchten. De plantaardige biefstuk bestond al een tijdje, maar door financiële steun van Unilever komt de smaakontwikkeling in een stroomversnelling. Waarschijnlijk ligt deze vleesvervanger over vier jaar in de winkels.

Wisanne van 't Zelfde

Atze Jan van der Goot, hoogleraar levensmiddelenkunde aan de Universiteit van Wageningen, ontwikkelde anderhalf jaar geleden de eerste versie van de plantaardige biefstuk. Die is gemaakt van peulvruchten. Trendwatcher Anneke Ammerlaan probeerde deze vleesvervanger. "Ik proefde echt de structuur van een biefstuk, maar verder zat er weinig smaak aan", zegt ze. Met financiële steun van onder meer Unilever, smaakmakersbedrijf Givaudan en producent van kippenslachtmachines Meyn wil Van der Goot het product aantrekkelijker maken.

Willen vegetariërs wel een vleesvervanger op hun bord die eruit ziet als een biefstuk? Ammerlaan betwijfelt dat. "Een biefstuk is het ultieme vleesproduct. Mensen die willen minderen met vlees, zullen niet direct een vleesvervanger met zo’n uitgesproken uiterlijk willen hebben." Van der Goot ziet dat anders. Hij wil juist aantonen dat zelfs een hoogwaardig vleesproduct vervangen kan worden. "De plantaardige biefstuk heeft voor ons daarmee een symbolische waarde."

Van der Goot is blij met de financiële steun van grote bedrijven als Unilever en Meyn. "Deze bedrijven hebben de groei van de vraag naar plantaardige producten lang aangekeken, maar weten nu dat plantaardig voedsel echt de toekomst is", zegt Van der Goot. "Unilever wil de boot niet missen." Producent van kippenslachtmachines Meyn lijkt een opvallende partner, maar Van der Goot kan zijn deelname aan het project verklaren. "Meyn begrijpt dat er een groeimarkt is voor plantaardige producten en wil de investeringsmogelijkheden verkennen.''

Unilever wil geen uitspraken doen over de winst die het concern met dit project verwacht te halen. Het bedrijf stelt het onderzoek naar vleesvervangers te ondersteunen om een nieuwe generatie van deze producten mogelijk maken. "Hoge kwaliteit vleesvervangende producten bieden een duurzaam alternatief voor vlees", zegt Els de Bruin van Unilever. "Dat is belangrijk, omdat de aarde de huidige mate van vleesconsumptie op lange termijn niet aan kan."

Lokale vleesvervangers

Volgens Van der Goot hebben consumenten vooral behoefte aan lokale vleesvervangende producten. "Een biologische slager in Wageningen, Keijzer en Van Santen, krijgt regelmatig de vraag of zij ook vleesvervangers verkopen", zegt Van der Goot. "Er komt een nieuwe markt voor ambachtelijke vleesvervangers met een lokale finishing touch, zoals kruiden van de streek."

Daarom wil hij een plantaardige biefstuk maken die niet centraal in fabrieken geproduceerd wordt, maar in slagerswinkels. Het idee is om een machine ter grootte van een gehaktmolen bij slagers in de winkel te zetten. Als de biefstukken ter plekke gemaakt worden, kan bespaard worden op transport- en koelkosten. "Dat komt het milieu ten goede."

Trendwatcher Ammerlaan bevestigt dat een groeiende groep consumenten vraagt naar plantaardige producten met een lokaal tintje. Ze volgt het project met interesse, maar vraagt zich af of er over twintig tot veertig jaar nog steeds een markt bestaat voor plantaardige biefstuk. "Ik verwacht dat mensen tegen die tijd zelf eiwitten toevoegen aan hun voedingspatroon. Zij hebben een vleesvervanger met het uiterlijk van een stukje vlees dan niet meer nodig."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden