Unieke chemie van Argerich en Abbado

KLASSIEK

Martha Argerich & Claudio Abbado

Complete Concerto Recordings (Deutsche Grammophon)

*****

Hun eerste gezamenlijke opname sloeg in als een bom. Het was 1967 en op de zwartwitte foto die de elpeehoes sierde keken de twee elkaar indringend aan, nonchalant zittend bij het toetsenbord van de vleugel. De pianiste heeft een potlood in haar hand, de bladmuziek ligt voor hen. Hier wordt over tempi en interpretatie gepraat. Martha Argerich en Claudio Abbado waren nog jong, ze hadden beiden bij Friedrich Gulda gestudeerd. Argerich had net het Chopin Concours in Warschau gewonnen, Abbado was veelbelovend maar nog lang geen chef van de Berliner Philharmoniker. Dat orkest dirigeerde hij op die eerste opname overigens wel - als gastdirigent. Op het programma: Prokofjevs Derde pianoconcert en Ravels concert in G. Die eerste opname van de Argentijnse en de Italiaan op Deutsche Grammophon staat bij menige muziekliefhebber in het geheugen gegrift. In de jaren na die geslaagde samenwerking ontmoetten Argerich en Abbado elkaar sporadisch - in de studio of in de concertzaal. De laatste keer in 2013, een paar maanden voor Abbado's overlijden. De opnamen die Deutsche Grammophon van die muzikale ontmoetingen maakte zijn nu in een boxje samengebracht. Op vijf cd's is hun unieke chemie samengebald. Chopin, Liszt, nog een keer Ravel, Tsjaikovski, Beethoven en ten slotte Mozart. Stuk voor stuk interpretaties die je rechtop doen zitten en muzikaal tot op het bot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden