Unicef uithangbord tennistoernooi

Om iets terug te doen voor de samenleving slaat het tennistoernooi van Rosmalen een vernieuwende koers in. Met Unicef als uithangbord.

Het tennistoernooi van Rosmalen draagt niet meer de naam van een sponsor maar van een goed doel. Het evenement gaat, in ieder geval de komende drie jaar, door het leven als de Unicef Open. Het is een wereldwijd uniek concept in het tennis, zo vertelde toernooidirecteur Marcel Hunze bij de bekendmaking van het samenwerkingsverband. Unicef is wel actief in andere takken van sport.

Bijvoorbeeld bij de voetbalclub Barcelona, die met de naam van de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties op het shirt speelt. En juist in het Nou Camp stadion bedacht Hunze zich, vorig jaar tijdens een vakantiebezoek met zijn gezin, hoe mooi het zou zijn om ook met het Brabantse tennistoernooi iets te betekenen voor de samenleving. Hij dacht al na over een andere invulling, omdat hoofdsponsor Ordina had aangegeven dat voortzetting van het contract geen vanzelfsprekendheid was.

Hunze legde contact met Unicef en beide partijen kwamen snel tot elkaar. „De samenwerking past in de traditie van ons programma ’Sports for Development’”, zei Jan Bouke Wijbrandi, algemeen directeur van Unicef Nederland gisteren in het stadhuis van Den Bosch. Unicef leent de naam aan het tennistoernooi en verwacht via allerlei acties een half miljoen euro uit de markt te halen. Dat geld wil Unicef gebruiken om kinderen, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika, aan het sporten te krijgen.

Het lenen van de naam Unicef kost de organisatie van het tennistoernooi niets, maar levert ook niets op. Om de begroting van vier miljoen euro op orde te krijgen moest Hunze op bezoek naar een opvolger van de vertrokken hoofdsponsor. Mede door de naamgeving van Unicef vond hij snel drie partners die bereid waren het financiële gat te dichten. „Zij zijn geen subsponsors, zoals ze wel zouden zijn bij de aanwezigheid van een hoofdsponsor”, zei Hunze. „Zij zijn nu volwaardige partners van het evenement. De uitstraling van Unicef werkt positief bij bedrijven.”

Afgezien van de naam en het logo verandert er niets aan het toernooi (m/v), dat dit jaar van 13 tot en met 19 juni wordt gehouden op de grasbanen in Rosmalen. Het is geenszins de verwachting dat wereldtoppers in de week vóór Wimbledon alleen voor het goede doel naar Brabant afreizen. Dat was voor Hunze ook nooit de insteek van het concept met Unicef. „De toppers kijken toch vooral naar het geld en de punten die ze kunnen verdienen.”

Wel wordt de tennissers die naar Rosmalen komen, gevraagd iets voor het goede doel te doen. Die plannen zijn volgens Hunze nog niet uitgewerkt, maar volgens Sjeng Schalken, oud-speler en ambassadeur van het toernooi, zullen ze daar geen moeite mee hebben. „Sporters zijn egoïstisch en dat moet je ook wel een beetje zijn om de top te halen”, aldus de Limburger. „Maar als er een ramp gebeurt, zoals een tsunami of nu de aardbeving in Haïti, zijn ze altijd bereid iets te doen. Er zijn spelers die hun hoofdprijzen doneren aan goede doelen.”

Vanuit de tenniswereld zijn al positieve reacties gekomen op de samenwerking tussen het toernooi van Rosmalen en Unicef. Bijvoorbeeld van Roger Federer, voorzitter van de spelersraad van de ATP, en Justine Henin, ambassadeur van Unicef. Zij juichen het initiatief toe en zijn er trots op dat de tennissport zich inzet voor een betere wereld voor kinderen. Het samenwerkingsverband, in de ogen van Hunze een ’mijlpaal in de geschiedenis van het toernooi’, heeft een duur voor onbepaalde tijd. Over drie jaar volgt de eerste evaluatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden