Unicef en ING richten vizier op mondige jongeren

Samenwerking met drie jaar verlengd. Focus verschuift van basisscholen in arme landen naar vervolgopleiding.

Ruim 30 miljoen euro doneerde ING de afgelopen tien jaar aan Unicef. De bank en het VN-kinderfonds tekenden onlangs voor nog eens drie jaar samenwerking. In die tijd willen ze 335.000 adolescenten in zes geselecteerde landen helpen om uit te groeien tot mondige burgers, die in hun landen een sociale en economische omslag teweegbrengen.

In de eerste tien jaar ging het geld naar basisonderwijs voor kinderen in landen als Zambia, Ethiopië, Brazilië, India en Nepal. Het jongerenprogramma richt zich op Indonesië, Kosovo, Montenegro, Nepal, de Filippijnen en Zambia.

Waarom steekt een bank daar zijn geld in? "We proberen iets goeds te doen en door ons met Unicef te verbinden kunnen we meer bereiken dan wanneer we zelf vrijwilligerswerk doen. Daarnaast vinden we het goed om onze medewerkers, die altijd met geld bezig zijn, even uit hun dagelijkse werkelijkheid te halen", zegt Koos Timmermans, vicevoorzitter van de raad van bestuur. "Het personeel is hartstikke trots. Wij hebben een miljoen kinderen geholpen aan lager onderwijs. Dat vindt het personeel mooi."

Het zijn ook de medewerkers die veel van het geld bijeenbrengen. Met de jaarlijkse Run for Unicef-loop bijvoorbeeld, of met een kerstactie op Schiphol, waar ING een kerstboom neerzette en ieder ontstoken lichtje een bedrag opleverde. En sinds twee jaar kunnen klanten een Unicef-spaarrekening openen; ING doneert 0,1 procent rente over al die spaarrekeningen aan het kinderfonds. Vorig jaar leverde dat 750.000 euro op.

Nee, er zit geen commerciële bedoeling achter, zegt Timmermans. Zijn bank werkt niet in die zes landen. "Misschien dat we er ooit eens terechtkomen, maar het idee is niet: dan kunnen we daar een rekeningetje afzetten." De eerste tien jaar van de samenwerking lag de focus op de kleintjes, nu maken die plaats voor tieners. De bank wil jongeren mondig maken.

De keuze om juist hier geld aan uit te geven, vindt Timmermans niet onlogisch. Zijn bank is een kennisbedrijf, dat middels 'klanteducatie' mensen wegwijs probeert te maken in het financiële systeem. "Trek dat door en je komt bij de vraag: hoe zorg je ervoor dat adolescenten in die landen bij dat systeem kunnen aanhaken? Kunnen ze voor zichzelf opkomen? Kunnen ze hun belangen op een nette manier verdedigen? Als je dat niet hebt geleerd, dan komt het misschien kwaadschiks naar boven."

Unicef zelf richt zich ook nadrukkelijker op adolescenten, zegt Jan Bouke Wijbrandi, directeur Unicef Nederland. "Hoe kun je kinderen de eerste tien jaar van hun leven naar school laten gaan en ze dan laten vallen?"

In Nepal bezocht hij een project dat ING steunt. Daar hoorde hij hoe tieners, gekozen door hun leeftijdgenoten, bij de gemeenteraad voor elkaar kregen dat er een lantaarnpaal komt op een gevaarlijke plek langs de weg naar school. Of hoe ze ouders aanspreken die hun vijftienjarige dochter wilden uithuwelijken en een school aanspraken toen een leerlinge niet meer verscheen omdat ze moest werken. Met de vaardigheden die ze zo opdoen, zullen ze zich later als burger of werknemer ook de kaas niet van het brood laten eten.

Of er resultaat met deze aanpak wordt geboekt, onderzoekt ING niet. Unicef wel, zegt Wijbrandi. En het fonds zorgt er ook voor dat een succesvol project wordt voortgezet. Met het Verdrag voor de Rechten van het Kind in de hand heeft Unicef een positie bij overheden. "Als de vertegenwoordiger van Unicef ziet dat iets werkt, gaat hij naar de minster van onderwijs en zegt: 'kunt u hier beleid op ontwikkelen?' Wij maken een eerste begin, wij investeren en vernieuwen en dan is het aan de overheid. Die moet het borgen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden