’Uitzonderlijke’ particuliere kunstverzameling geveild

Voor de eerste keer komt het portret dat Hendrick Berckman in 1668 maakte van Michiel de Ruyter op de markt (onder). Christie?s veilt ook miniatuur harnassen (rechtsboven) die ooit door Wilhelmina Gerarda Elias-Vaes (linksboven) zijn verzameld. (Trouw) Beeld
Voor de eerste keer komt het portret dat Hendrick Berckman in 1668 maakte van Michiel de Ruyter op de markt (onder). Christie?s veilt ook miniatuur harnassen (rechtsboven) die ooit door Wilhelmina Gerarda Elias-Vaes (linksboven) zijn verzameld. (Trouw)

Een tijdreis door de geschiedenis kon je maken in het als museum ingerichte huis van Wilhelmina Gerarda Elias-Vaes (1908-2002) in Kralingen in Rotterdam. Ze is één van de grootste particuliere kunstverzamelaars die Nederland ooit heeft gekend. In de ene kamer kon je je vergapen aan mummies, in de andere aan portretten van Michiel de Ruyter en in de volgende ruimte aan wapentuig, miniatuur harnassen, een demonteerbare mensenschedel of een gemummificeerde Egyptische valk uit 3000 v Chr. En als je alle twintig kamers had afgelopen, had je meer dan vierduizend kunstvoorwerpen gezien, die drieduizend jaar cultuurgeschiedenis bestrijken.

Henny de Lange

’Uitzonderlijk’ noemt veilinghuis Christie’s in Amsterdam haar kunstverzameling, die deze week wordt geveild. Drie dagen zijn er voor uitgetrokken om alle voorwerpen onder de hamer te brengen. Niet alleen de omvang van de collectie is opzienbarend voor een particuliere verzamelaar, maar ook de breedte ervan. Christie’s schatte de opbrengst vooraf op 1,5 miljoen euro en dat dat aan de zuinige kant is, bleek gisteren meteen al op de eerste veilingdag. Veel stukken gingen weg voor bedragen die twee tot drie en soms zelfs vier keer hoger waren dan was verwacht. De opbrengst van de veiling gaat naar het Fonds Elias-Vaes, bedoeld voor studenten die zich willen verdiepen in kunst en cultuur.

Volgens de stichting die de nalatenschap van de kinderloze Wilhelmina Gerarda Elias-Vaes beheert en voor haar museum geen rendabele toekomst meer zag, zou ze zich helemaal kunnen vinden in een kunstfonds voor jonge mensen. Ze mocht dan misschien een beetje excentriek zijn in haar verzamelwoede, het was wel meer dan een privéhobby. Ze wilde haar kunstverzameling niet voor zichzelf houden. Hele schoolklassen trokken er door haar privémuseum, het Kralings Museum, dat ze in 1990 had gevestigd in drie geschakelde herenhuizen aan de Hoflaan in Rotterdam. Zelf was ze ook opgegroeid met kunst en cultuur en dat had ze als zo’n rijkdom ervaren, dat ze dat wilde delen met anderen.

Ze kwam uit een welgestelde Rotterdamse ondernemersfamilie. In 1930 trouwde ze met jonkeer Adrien Elias, telg uit een Rotterdamse havenfamilie die afstamt van zeeheld Michiel de Ruyter. Na het overlijden van haar man in 1963 stortte ze zich op het verzamelen van kunst, eerst rond het thema Michiel de Ruyter, maar al snel met een bredere focus. Eén van de belangrijkste stukken uit de collectie is een portret van Hendrick Berckman uit 1668 van Michiel de Ruyter, dat nu voor de eerste keer op de markt komt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden