Uitzendinggemist verhuist naar npo.nl

Wie een televisieprogramma van de publieke omroep wil terugkijken gaat naar Uitzendinggemist.nl. Het is een logica die er de afgelopen jaren is ingeslopen. Maar daar komt nu een einde aan. Uitzendinggemist gaat vanaf 1 juli over in Npo.nl.

De overgang is onderdeel van de marketingstrategie van de publieke omroep om alles onder één noemer te laten vallen. Nu is het Uitzendinggemist dat verhuist naar Npo.nl. Uiteindelijk zullen ook Nederland 1, 2 en 3 worden omgedoopt tot NPO 1, 2 en 3.

Sinds de lancering in 2001 groeide Uitzendinggemist in populariteit. Hoewel er toen nog geen tellingen werden gedaan - het breedband internet dat nodig was om video's te kijken was net in opkomst - zijn er schattingen dat het ging om enkele tienduizenden views in een jaar. Dat groeide uit tot zo'n 314 miljoen teruggekeken programma's in 2013.

De toename hangt samen met het steeds populairder wordende 'video on demand' - oftewel tv-kijken wanneer en waar je wilt. "Nu kijkt 93 procent van de mensen nog gewoon tv, maar bij de jongeren zie je het percentage dat on demand kijkt al oplopen tot dertig procent", zegt Jeroen Kramers, hoofd marketing en promotie van de NPO. "Daar moeten we als publieke omroep dus steeds meer op inspelen."

Maar er zijn meer kapers op de kust. Ook RTL en SBS lanceerden terugkijkplatforms voor hun programma's. Daarnaast kwam Netflix, de Amerikaanse site waar je series en films kunt kijken, naar Nederland.

Kramers: "We zullen onze gebruikers steeds beter moeten bedienen. Op de nieuwe site kijken we daarom steeds meer naar persoonlijke voorkeuren van de tv-kijker. Ook analyseren we algemene gebruikdata: wat kijken mensen op een bepaald moment en via welk apparaat?"

Naast Npo.nl, waar programma's gratis kunnen worden teruggekeken, komt er een betaalde variant: NLziet. Daarvoor slaan SBS, RTL en de NPO de handen ineen. Voor 7,95 euro per maand kun je er, ook vanaf volgende week, programma's van alle zenders vinden.

Voor wie niet meteen aan alle veranderingen kan wennen: de komende tijd wordt iedereen die naar Uitzendinggemist.nl gaat, automatisch doorgestuurd. De NPO heeft het uiterlijk van de sites de afgelopen tijd bovendien bewust naar elkaar 'toe te laten groeien'. De overgang moet natuurlijk ook weer niet te groot zijn.

SpangaS verslaat DWDD

De toptien programma's die (alle afleveringen opgeteld) in 2013 het meeste werden teruggekeken. De cijfers zijn exclusief de NPO-app.

1 SpangaS: 6,9 miljoen views

2 De Wereld Draait Door: 6,1 miljoen views

3 Het Klokhuis: 5,6 miljoen views

4 Flikken Maastricht: 4,6 miljoen views

5 Checkpoint: 4,2 miljoen views

6 Wie is de Mol?: 3,7 miljoen views

7 NOS Journaal: 3,2 miljoen views

8 Huisje Boompje Beestje: 3,1 miljoen views

9 Het Sinterklaasjournaal: 2,7 miljoen views

10 PowNews: 2,6 miljoen views

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden