Uitzendbureau Randstad sluit kantoren en zet in op algoritmen

Beeld ANP XTRA

Uitzendbureau Randstad wil meer digitaal doen. Veel vestigingen worden overbodig, maar ontslagen vallen er niet.

Computers moeten bij uitzendbureau Randstad het grote werk gaan doen. Via algoritmes worden werkzoekenden en vacatures gekoppeld. Dat gebeurt nu al bij ‘simpele’ baantjes als vakken vullen of kranten bezorgen. Maar Randstad wil het veel meer gaan inzetten, ook voor hoger gekwalificeerd werk.

Dat werd duidelijk op de zogenoemde ‘Capital markets day’ die het concern dinsdag in Londen hield. “Met data kunnen we mensen levenslang volgen op de arbeidsmarkt”, vertelde topman Jacques van den Broek. “We kunnen zien waar het fout ging en waar goed. Het vinden van een juiste werkplek is een reis die je maakt.”

Van den Broek vertelde dat de medewerkers van Randstad ook keihard nodig blijven, dus dat er geen ontslagen vallen. “Met alleen chatbots (digitale gesprekspartners, red) of online cv’s red je het niet. Dat werkt niet. Voor het vinden van een baan is geen hapklare snelle oplossing voor handen. Er blijft expertise nodig.”

Die intercedenten krijgen wel een andere rol. Zij hoeven niet zozeer op zoek te gaan naar een passende vacature  – dat doet immers de computer – maar zullen zich meer moeten verdiepen in wat er nodig is voor mensen om zich fijn te voelen op die plek. Dat kan adviesgevend zijn, bijvoorbeeld over opleidingen die de werkzoekende zou kunnen volgen.

Online zoeken

De werknemers van Randstad zullen in ieder geval minder aanwezig zijn in panden aan winkelstraten waar iedereen kan binnenlopen. Daar is volgens de directie van Randstad niet meer zoveel vraag naar. Verreweg de meeste werkzoekenden beginnen hun zoektocht digitaal. “Ook 50-plussers leiden een volledig digitaal leven. Het tempo heeft ons verrast”, vertelde de algemeen directeur van de Nederlandse tak van Randstad, Reiant Mulder, dinsdag in Het Financieele Dagblad.

Randstad verhuist daarom tientallen vestigingen in drukke winkelstraten en het centrum van steden vanaf volgend jaar naar bedrijventerreinen. Een handvol prominente ‘flagshipstores’ in de grote steden wordt van de verhuizing uitgezonderd.

Door te digitaliseren verwacht Randstad jaarlijks 90 tot 100 miljoen euro te kunnen bezuinigen op kantooroppervlakte. Het bedrijf wil een deel hiervan investeren in computertechnologieën en digitale initiatieven. Op de bedrijventerreinen kunnen werkzoekenden alleen nog langskomen op afspraak. In sommige gevallen worden kantoren van Randstad samengebracht met die van dochterbedrijf TempoTeam.

Een nieuwe overname zit er voorlopig niet in, verkondigt het bedrijf. Dat is niet nodig, zei Van den Broek. Met hun laatste koop gaat het ook nog niet helemaal naar wens. Vorig jaar kocht Randstad de Amerikaanse vacaturesite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard. Tientallen miljoenen euro’s waren nodig om de site ‘vlot te trekken’. Vooralsnog met weinig resultaat.

Randstad ziet de toekomst wel heel positief. Vooral omdat het uitzendbureau ervan overtuigd is dat de flexibiliteit op de arbeidsmarkt blijft. “Dat zal niet veranderen. Maar mensen willen wel zekerheid. Dan zijn ze bij een uitzendbureau aan het goede adres. Bij ons bouwen mensen pensioen op, en zijn ze verzekerd voor ziekte of arbeidsongeschiktheid.”

Internationale gigant

Randstad is een van de grootste uitzendbureaus ter wereld, actief in 39 landen. De omzet wordt voor het grootste deel uit Europa gehaald, maar ook in de VS, Canada, Argentinië, Chili, India en Mexico behoort Randstad tot de drie grootste uitzendbureaus.

Wereldwijd heeft het ruim 4700 vestigingen. Het concern heeft 32.200 eigen werknemers, en regelt dagelijks voor ruim 626.000 mensen werk.

Het bedrijf is in 1960 opgericht door Frits Goldschmeding met toen nog de naam uitzendbureau Amstelveen. Vijf jaar later kreeg het al - met de naam Randstad - een vestiging in Brussel en als snel volgde Parijs. Het hoofdkantoor zit sinds 1977 in Diemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden