Uitvoering en jurering bij dressuur biedt voldoende discussiestof in Aken / Van Grunsven toe aan verse kür

Een verspreking van een jurylid bevestigde dat dressuur in de paardensport niet alleen neutraal, maar ook subjectief beoordeeld wordt.

Isabell Werth liet twee weken geleden op het CHIO van Rotterdam de kür op muziek schieten. De 37-jarige Duitse amazone was met Satchmo in training op een nieuwe kür waarvan de première in Aken was voorzien. Voor die keuze valt begrip op te brengen: de Duitse voelt zich schatplichtig aan haar thuispubliek. Gisteren debuteerde ze op muziek van Vangelis, met als hoofdthema ’March for me’. De nieuwe kür werd ovationeel onthaald en ook de internationale jury oordeelde dat Werth hiermee Anky van Grunsven overtrof (82.350 procent tegen 81.450).

Maar er rezen ook vragen. De meningen onder de deskundigen waren verdeeld. De plak-en-knip compositie leek onvoldoende toegesneden op de opdrachten die Satchmo moest uitvoeren: het ’klikte’ niet altijd.

Werth gebruikte bestaande muziek voor haar choreografie, terwijl de Nederlandse toppers speciaal muziek voor hun choreografie laten componeren. De kürmuziek van Imke Schellekens is door Wibi Soerjadi voor haar geschreven; de muziek voor Van Grunsven wordt door Erik Slings gecomponeerd. Dat geeft de mogelijkheid muziek en bewegingen van het paard beter op elkaar af te stemmen.

Bovendien bevatte de kür van Werth gezongen muziek, wat reglementair niet verboden is, maar wel wordt ontraden. Dat alles gaf, samen met de uiteenlopende waardering van de individuele juryleden, genoeg discussiestof.

Of dat nog niet genoeg was, versprak (?) het Duitse jurylid Evi Eisenhardt zich tijdens de persconferentie. Op de vraag hoe de scoreverschillen tussen de vijf juryleden te verklaren zijn, liet ze zich ontvallen dat oordelen ook een kwestie van smaak is. Een opmerkelijke uitspraak, want het betekent dat van een objectieve beoordeling geen sprake is én dat dat gelegitimeerd is. Voor Eisenhardt gold het als dankbaar excuus, want de scoreoverzichten gaven aan dat zij de prestatie van Werth wel heel hoog inschatte. Ze week bij Werth vijf procent af van haar Amerikaanse collega, terwijl ze Van Grunsven weer lager beoordeelde dan de Amerikaanse.

Van Grunsven had nog een andere reden zich te beklagen. Bij het binnenrijden kregen niet-Duitse rijders minder tijd voor de startbel klonk. Werth kon rustig rond de ring rijden, anderen kwamen nog niet aan de achterzijde voor de bel klonk. Dat sein geeft aan dat de kür daarna binnen 45 seconden begonnen moet zijn. Een combinatie die het stadion binnenrijdt, is gebaat bij een rondje vooraf om enigszins te gewennen en tot rust te komen. „Ik zeg niet dat ik daardoor tweede ben geworden’’, zei Van Grunsven. „Maar als juist Duitsers altijd klagen over gebrek aan diervriendelijkheid zouden ze hier ook wel eens aan mogen denken.’’

Het was het voor het eerst dat de Brabantse met Salinero eens niet eerste werd met haar kür. Salinero stond noch bij het begin noch op het eind stil en er zat een ’hikje’ bij een van de overgangen. Maar slecht was de rit zeker niet.

Het wordt dus tijd voor een nieuwe kür; de huidige gaat nu vier jaar mee. Een nieuwe is al toegezegd, maar zal tijdens het EK van eind augustus nog niet klaar zijn. Juist vanwege dat EK was Van Grunsven naar Aken gekomen: nog eens een goede proef rijden voor een vijandig publiek – er klonk zowaar boegeroep na haar kür. Ze reed hem voor de vierde maal na haar zwangerschap. Wat dat betreft is haar score veelbelovend en garandeert de nieuwe kür van Werth nog lang niet dat de Europese titel al vergeven is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden