Uitvergrote fruitvliegjes en een grommende stuntmotorrijder

’Hé, geen dirigent!’ riep iemand in het publiek toen het Nederlands Kamerorkest (NKO) zondagmiddag op het podium van Vredenburg Leidsche Rijn plaatsnam. Inderdaad vervult de Servische concertmeester Gordan Nikolic vanaf zijn lessenaar tevens de rol van muzikaal leider, sinds 2004 alweer.

En hij deed dat met jeu, wilde wiegend, met trappelende voeten en aanvurende blikken naar de strijkers achter hem. Dat lijfelijke enthousiasme à la Stevie Wonder heeft wel wat, zeker als het zo’n ruisende ’Symfonie voor strijkers’ van Mendelssohn oplevert als zondag.

In dat werk hoorde je goed hoe hecht de strijkersgroep van het NKO was, hoe flexibel ze Nikolic konden volgen in zijn elegante fraseringen en nuances. Die hechtheid mocht beter in Beethovens Vijfde pianoconcert en Schuberts Vierde symfonie, waar strijkers en blazers elkaar (met name in de snelle delen af) en toe kwijt dreigden te raken.

Pianist Nicholas Angelich speelde Beethovens hoekdelen iets té casual, en blonk vooral uit in het langzame deel, waarin hij bijna geïmproviseerd en kamermuzikaal intiem klonk. Ook in het vroege Pianokwartet (bezoeker: ’Hé, het zijn maar vier musici!’) van Mahler kwam zijn vloeiende spel mooi tot zijn recht.

Het publiek van zondagmiddag zou zaterdagavond in het Amsterdamse Muziekgebouw waarschijnlijk van zijn stoel zijn gevallen, tijdens het concert ’Framed & Live’ van slagwerker Arnold Marinissen. ’Concert’ is een beetje een ouderwets woord voor een voorstelling waarin dansers, film, uitvergrote fruitvliegjes, een spacy meisje in ondiep water, een pony en een stuntmotorrijder het podium onveilig maakten.

In ’Framed & Live’ zag je musicus/danser/acteur Marinissen in een voortdurende dialoog met een levensgroot scherm achter hem. In de film ’Prepared Forest’ (Rob Marinissen) verandert een bos in een bizar slagwerkorkest, met Arnold Marinissen als slaande, rollende en vallende Gerauschmacher. Terwijl diezelfde Marinissen in het adembenemende ’Lab Fly Dreams’ van Yannis Kyriakides beheerst zijn instrumenten bespeelt op het podium, bijna als begeleiding van de waanzinnig virtuoze elektronische geluiden en de wilde dromen van de klapwiekende fruitvlieg op het witte doek achter hem.

Arnoud Noordegraaf maakte verder een filmisch sprookje, waarin Marinissen een muzikale dialoog aangaat met een schilderachtig personage; collega-slagwerker Paul Koek speelde als gast mee in het titelstuk, waarin de scheidslijn tussen doek (met een crossmotor als grommende basso continuo) en werkelijkheid helemaal werd opgeheven. Een buitelend vrolijke voorstelling, als een maffe, ontregelende achtbaan.

6/12 Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Arnold Marinissen ’Framed & Live’. 7/12 Vredenburg Leidsche Rijn, Utrecht: Nederlands Kamerorkest en Nicolas Angelich (piano) olv Gordan Nikolic. Herhaling: vanavond, 13/12, 14/12 Concertgebouw, Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden