Uitmarkt afgerekend op gebrek aan artistieke visie

subsidiestop | De Uitmarkt, de start van het theaterseizoen in Amsterdam, verliest de subsidie van de gemeente.

De toekomst van de Uitmarkt, het jaarlijkse festival dat vanaf morgen het nieuwe culturele seizoen aftrapt, is onzeker. De subsidie van de gemeente Amsterdam stopt na deze editie. Dat betekent dat de Uitmarkt van volgend jaar - een jubileumeditie die groots gevierd moet gaan worden - in gevaar komt.

De Uitmarkt had 225.000 euro aangevraagd bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) voor de periode 2017-2020. Maar het Fonds was hard in het oordeel: eerder deze maand werd bekend dat het cultuurfestijn niks krijgt.

Een grote teleurstelling, zegt Frans van der Avert, directeur van Amsterdam Marketing, één van de organisatoren. "De subsidie is voor ons noodzakelijk. Helemaal omdat het volgend jaar de veertigste editie is, moeten we dit met de gemeente zien op te lossen."

Tijdens de Uitmarkt krijgen bezoekers via gratis optredens een voorproefje van wat er komend seizoen in de theaters en musea gaat gebeuren. Het festijn wordt door de publieke omroep uitgezonden.

De totale begroting van de Uitmarkt is een kleine miljoen euro, waarvan ongeveer tweederde wordt opgebracht uit eigen inkomsten als horeca. De organisatie kan 'zo goedkoop' omdat theaters en artiesten gratis meewerken en veel vrijwilligers bij het evenement betrokken zijn, aldus Van der Avert.

Vorig jaar kwamen een half miljoen bezoekers op de Uitmarkt af. De organisatoren willen het festival volgend jaar 'opfrissen', ook om een jong en divers publiek aan te spreken. De afgelopen jaren waren de optredens vooral rond het Museumplein, vanaf volgend jaar wil de Uitmarkt weer 'reizen' door de stad.

Het AFK zet vraagtekens bij de haalbaarheid van de plannen van de Uitmarkt. Ook mist de subsidieverstrekker een 'duidelijke artistiek-inhoudelijke visie'.

Die kritiek vindt Van der Avert onterecht: "Ik begrijp dat we een vreemde eend zijn, maar we krijgen de programmering aangeleverd door de podia en musea. We zijn vooral een marketinginstrument."

Met succes, zegt de directeur. Uit eigen onderzoek van Amsterdam Marketing blijkt dat 87 procent van de bezoekers enthousiast wordt gemaakt om na de Uitmarkt een voorstelling te bezoeken. "Of ze dat vervolgens ook doen, is natuurlijk een tweede", erkent Van der Avert.

Ook de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) kan daar geen 'keiharde uitspraken over doen'. Maar directeur Hedwig Verhoeven erkent het prikkelende effect. "Ik heb zeker de indruk dat Uitmarkt en kaartverkoop elkaar versterken. Dat komt ook door de tv-uitzendingen die een groot publiek bereiken."

De Verdieping

Aftrap van het culturele seizoen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden