Uitgeverij Time Magazine verkocht

Het logo van Time Inc. op de beurs in New York. Beeld AP

Time Inc, het mediaconcern achter beroemde tijdschriften als Time, Fortune en Sports Illustrated, wordt voor 2,8 miljard dollar overgenomen door een ander Amerikaans mediabedrijf: Meredith. 

Samen hebben ze straks een lezerspubliek van 135 miljoen en een betaalde oplage van 60 miljoen exemplaren. Opvallend is dat de steenrijke conservatieve broers Koch – Republikeins maar niet op de hand van president Trump – de overname steunen met 650 miljoen dollar.

Charles en David Koch leiden een industrieel concern met een omzet van 100 miljard dollar. Ze zetten hun welvaart en politieke contacten in voor de conservatieve zaak, en daarom roept hun betrokkenheid vragen op. In een publieke verklaring meldt Meredith dat investeringstak Koch Equity Development (KED) niet toetreedt tot het bestuur. “En KED krijgt geen invloed op Meredith’s redactionele of management-activiteiten.” De broers doen mee omdat ze geloven dat de overname voor waardecreatie zorgt, meldt Meredith zelf. Ze hopen geld te verdienen.

Nepnieuws

Amerikaanse media liggen onder een vergrootglas. President Trump verwijt diverse media nepnieuws te verspreiden, waaronder CNN. Het Amerikaanse ministerie van justitie wil via de rechter voorkomen dat Time Warner, de eigenaar van CNN, wordt overgenomen door telecomgigant AT&T. Toezichthouders zullen ook naar de overname van Time Inc door Meredith kijken. De beide besturen zijn akkoord en willen de deal begin 2018 rond maken.

Samen krijgen de uitgeverijen naar eigen zeggen een leidende positie op thema’s als nieuws, sport, beroemdheden, eten, lifestyle, ouderschap en wonen. Opgeteld hadden Meredith en Time Inc vorig jaar een omzet van 4,8 miljard dollar, waaronder 2,7 miljard aan advertentie-inkomsten. De omzet van Time Inc was twee keer zo hoog als die van Meredith, maar daalt al enkele jaren. Uitgeverij Time Inc werd in 2014 door mediaconcern Time Warner afgesplitst als beursgenoteerde onderneming.

Mediaplatforms

Hoewel Time nog beelden oproept van drukpersen en kiosks, van een tijdschriftcover met de Person of the Year (geduld nog tot 6 december), ziet het bedrijf zichzelf niet langer als uitgever. Alles draait om mediaplatforms, blijkt uit een recente managementpresentatie van Time Inc. Geld verdien je met merken en profielen van unieke bezoekers. 

Ze moeten wel, want de printmarkt is volgens Time Inc ‘een uitdaging’. Waren magazines in 2015 nog goed voor 78 procent van de inkomsten, dit jaar is dat 65 procent. Time Inc neemt een digitale afslag. Trok het in 2014 nog 81 miljoen unieke bezoekers per maand, nu valt het met 139 miljoen in de VS net buiten de top tien, die wordt aangevoerd door Google en Facebook.

Bij het publiek ziet Time Inc een 'onstilbare honger' naar bewegend beeld. Dit jaar produceert het daarom meer dan 50.000 video’s en 1500 uur livetelevisie. Mogelijk bereikt het dit jaar 10 miljard videoviews, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Die video’s zijn inhoudelijk verbonden met websites, tijdschriften, merken, winkelproducten. Via dochteronderneming Viant heeft Time Inc 113 miljoen Amerikaanse huishoudens in kaart gebracht, en de 700 miljoen apparaten waarmee ze internetten. Wereldwijd beschikken ze over 1,2 miljard profielen. Met die consumentendata zijn weer adverteerders te trekken.

Meredith heeft zeventien tv-stations en zet merken zoals Better Homes & Gardens, AllRecipes of Parents in om 3000 producten aan de man te brengen via supermarktketen Walmart. Door de overname verwacht Meredith in de eerste twee jaar 500 miljoen dollar te kunnen besparen. Time Inc had zelf al een besparingsplan opgesteld. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld dat journalisten die voor verschillende titels over voeding schrijven, moeten samenwerken. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden