Uitgetijgerd

Danny Boyle (AFP) Beeld
Danny Boyle (AFP)

We zijn uitgetijgerd. De 38ste editie van het Filmfestival van Rotterdam zit er op. De Publieksprijs (7.500 Euro) ging zaterdagavond naar de Engels-Amerikaanse coproductie ‘Slumdog Millionaire’, de nieuwe film van Danny Boyle die halverwege het festival de favorietenstatus overnam van het Amerikaanse familiedrama ‘Rachel getting married’.

De reden ligt voor de hand. ‘Slumdog Millionaire’ is een ‘feel good’ film voor het grote publiek, voortgestuwd door muziek van de Indiase componist A.R. Rahman, door sommigen wel de Mozart van Madras genoemd.

Ook de Hubert Bals Fonds film die door het publiek het hoogst werd gewaardeerd, won een prijs in Rotterdam. De zogeheten Dioraphte Award (10.000 Euro) ging naar het Ethiopische epos ‘Teza’ van Haile Gerima. De fascinerende film – over een Ethiopische arts die vanuit Duitsland terugkeert naar zijn geboortegrond - eindigde in de publieksenquete op de negende plaats.

Twee grote arthouse distributeurs deden tijdens het festival nog boodschappen. Het Filmmuseum liet zich verleiden tot aankoop van ‘The Sound of Insects - Record of a Mummy’ van de Zwitserse ‘Filmmaker in Focus’ Peter Liechti. Het museum zag ook wel wat in het Indonesische ‘Blind pig who wants to fly’ van Edwin, winnaar van de prijs van de internationale filmkritiek.

Distributeur Cinéart kocht tijdens het festival ‘Unmade Beds’, een film over hippe jongeren in Londen, waarin we de Nederlandse acteur Michiel Huisman treffen. Hoe hij in contact was gekomen met Alexis Dos Santos, de Argentijnse regisseur van de film? “Oh, dat is allemaal gekomen door mijn rolletje in ‘Zwartboek’ van Paul Verhoeven”, vertelde Huisman na afloop van de Rotterdamse première.

De tweede film die Cinéart in Rotterdam oppikte is ‘Babaji, An Indian Love Story’, het portret van een oude, Indiase wonderdokter, gemaakt door de Nederlandse documentairemaakster Jiska Rickels.

De 38ste editie was de eerste echte editie onder leiding van Rutger Wolfson. Hij presenteerde het festival in een wat afgeslankte vorm. Zo waren er dit jaar minder gasten, en werden er ook 14.000 bezoeken minder geregistreerd. De teller staat op 341.000 bezoeken tegenover 355.000 bezoeken in 2008, en 367.000 bezoeken in 2007.

Voor het tweede opeenvolgende jaar is daarmee een daling in het aantal bezoeken waarneembaar, hetgeen eerder een positieve dan een negatieve ontwikkeling is. Het Filmfestival van Rotterdam was de laatste jaren duidelijk uit zijn voegen aan het barsten. Dit jaar maakte het nog steeds goed gevulde programma een rustiger en uitgebalanceerder indruk, met meer kansen – zo leek het - om een film te zien. Het mooie Duitse drama ‘Jerichow’ van Christian Petzold en de kostelijke zwarte komedie ‘Louise-Michel’ van het Franse duo Kervern & Deléphine waren bijvoorbeeld tot vier keer toe te zien, waardoor er meer kans was op een gezamenlijke ervaring en een gesprek achteraf.

Wolfson manifesteert zich vooralsnog als een directeur die zich met de presentatie van het festival bezighoudt, met het uiterlijk, de vorm – denk daarbij aan de alomtegenwoordigheid van het nieuwe tijgerlogo dat volgens sommigen een wat hoog ‘Hello Kitty’ gehalte had.

In die lijn was de 38ste editie een wat nette, brave editie, zonder veel uitspattingen, uitwassen of echt spraakmakende ontdekkingen. De grootste horror was eigenlijk de Franse regisseuse Claire Denis (60), die speciaal naar Rotterdam leek gekomen om journalisten uit te foeteren – terwijl het festival haar nog zo welwillend tot maestro had uitgeroepen. Dan kan het ook gebeuren dat fans van echte horror, science fiction, fantasy, thriller, cult en anime tijdens het Rotterdamse festival reikhalzend uitkijken naar het Amsterdam Fantastic Film Festival – naar wat minder goede smaak en wat meer avontuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden