Uitgebreide KunstRai vreest concurrentie Art Amsterdam niet

AMSTERDAM - De organisatie van de KunstRai heeft er zin in. Na jaren van gehakketak over kwaliteit en opzet lijkt de kunstbeurs in een rustiger vaarwater terechtgekomen. Er doen van 9 tot en met 14 mei meer galeries dan ooit mee en er is zelfs een wachtlijst, een ongekende luxe. De concurrentie met Art Amsterdam, de nieuwe beurs die een week eerder wordt gehouden, wordt met veel zelfvertrouwen tegemoetgezien.

Voor Erik Hermida is het duidelijk: de KunstRai biedt hetzelfde als Art Amsterdam en zelfs meer. “De dertig avantgarde galeries die op Art Amsterdam staan, hebben wij ook. Zij hebben een aantal grote namen, wij ook. Wat dat betreft is er dus geen verschil. Dat wij vooral een handelsbeurs zouden zijn is onzin. Met de solostands voor jonge beeldende kunstenaars en speciale presentaties van het Fonds voor beeldende kunst, vormgeving en bouwkunst, het Sandberg Instituut, de Stadscollecties van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en de kledingcollecties van le Cri Néerlandais laten we zien dat we ook aandacht hebben voor jonge niet-commerciële ontwikkelingen.”

Hermida ziet de tweespalt tussen de KunstRai en Art Amsterdam als een mede door de pers opgeklopte zaak. “Natuurlijk zouden we liever zien dat iedereen gewoon aan de KunstRai meedeed, maar de twee beurzen kunnen ook heel goed naast elkaar bestaan.”

Net als vorig jaar zal op de KunstRai het aanbod zo divers mogelijk zijn. In totaal 135 galeries zullen kunst vanaf 1900 laten zien. De Parkhal van het Rai-complex wordt thematisch ingedeeld. De handelaren met moderne kunst uit het begin van deze eeuw staan bij elkaar, de figuratieven (met galeries als Petit, Mokum en Lieve Hemel) vormen een apart blok, de meer traditonele hedendaagse kunst zit bij elkaar en de avantgardistische galeries vormen één geheel. In een apart gangetje komen zes Spaanse galeries, die zich op het laatste moment als één blok hadden aangemeld.

Dit nogal losse zand moet bij elkaar gehouden worden door de speciale tentoonstellingen. Het Fonds voor beeldende kunst, vormgeving en bouwkunst geeft onder de noemer 'Uitgelicht' een overzicht van 122 kunstenaars die in 1993 en 1994 een startstipendium van het fonds kregen. Het is een monsterpresentatie, die een inzicht moet geven in de activiteiten van het Fonds, die een verantwoording is van de keuzes die worden gemaakt bij het toekennen van individuele subsidies en die jonge beginnende kunstenaars een expositiemogelijkheid wil bieden, iets waar het volgens het Fonds nogal aan ontbreekt in de Nederlandse kunstwereld.

Voor de tentoonstelling 'Urban Sprawl' maakten de stadsconservatoren van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (respectievelijk Leontine Coelewij, Arno van Roosmalen en Domeniek Ruyters) een keuze van negen kunstenaars, die de stad niet als thuisbasis beschouwen, maar eerder als uitvalsbasis voor een zwerftocht langs de tentoonstellingspodia in de diverse steden.

Drie kunstenaars maken speciaal voor 'Urban Sprawl' een installatie: Barbara Visser, Q.S. Serafijn en René Klarenbeek. Om het zwervende karakter van de hedendaagse kunstenaar te accentueren zijn ook een aantal kunstenaars van buitenlandse afkomst uitgenodigd, die al enige tijd in Nederland werken.

Het Sandberg Instituut komt met de installatie 'Picknick'. De studenten van Sandberg zijn afgestudeerd aan de Rietveld Academie en volgen op het instituut een tweejarige postacademische opleiding. 'Picknick' is gemaakt door Florian Göttke, Dr. Broadcast en Harm van den Berg. Het bestaat uit een indoor picknickveld, natuur-aroma, een auto met caravan, stokbroden en zomers gezoem. De buitenwereld wordt naar binnen gehaald, zoals Marcel Duchamp tachtig jaar geleden een pispot in het museum zette.

Mede door de 'bijzondere presentaties' hoopt Erik Hermida twintig duizend bezoekers te trekken, tweeënhalfduizend meer dan in 1994. Amsterdam Rai, die vorig jaar de organisatie voor de kunstbeurs in eigen hand nam, heeft ongeacht het aantal bezoekers de intentie om de komende jaren door te gaan met de KunstRai. Bij een publieksonderzoek is gebleken dat negentig procent van de bezoekers achter de nieuwe brede opzet staat. Het is voor de organisatie te hopen dat ook de markante Amsterdamse galeries weer op het oude honk terug zullen keren, zodat de KunstRai weer een echt representatieve Nederlandse kunstbeurs kan worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden