Uitbreiding Lelystad Airport uitgesteld: '2020 is realistisch'

De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld. Beeld Werry Crone

De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie. "Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020. Ik span me in om het vertrouwen terug te winnen." 

De luchthaven van Lelystad moet vakantieverkeer van Schiphol gaan overnemen, luidt het plan. Met dat in het achterhoofd zou Lelystad op 1 april 2019 opengaan, maar dat wordt nu dus een jaar later. De uitbreiding zou in eerste instantie 10.000 vliegbewegingen tot 2023 betreffen. Hiertegen bestaat echter veel weerstand. Burgers vrezen geluidsoverlast door de gekozen vliegroutes.

Coalitiepartijen ChristenUnie en D66 zeiden eerder al te twijfelen aan de openingsdatum. "Een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak is veel belangrijker dan april 2019 als openingsdatum", aldus Tweede Kamerlid Eppo Bruins (ChristenUnie) in januari. De opening liep al gevaar omdat vorig jaar bleek dat er onvolkomenheden zaten in de geluidsberekening van het milieueffectrapport (MER) dat voor de luchthaven is opgesteld. Deze moest worden geactualiseerd.

Vooral in het oosten en noorden van het land viert de onrust over de uitbreiding van Lelystad hoogtij. Burgers vinden dat ze onvoldoende zijn betrokken bij het proces. Zij zouden onder meer onvoldoende zijn geïnformeerd door de overheid. Dat er fouten in de MER zaten, was een ontdekking van actiegroep HoogOverijss, el. Dat zorgde ervoor dat het vertrouwen van de burgers een nieuwe deuk opliep. Daarop besloot het kabinet vorig jaar nog tot een extra inspraakronde.

Afgelopen december kondigde minister Van Nieuwenhuizen al aan meer tijd nodig te hebben om de situatie omtrent Lelystad Airport te beoordelen. Het besluit dat hieruit voortvloeit betekent dat de uitbreiding van het vliegveld voor een tweede keer wordt vertraagd. Oorspronkelijk zou de luchthaven namelijk al op 1 april dit jaar moeten opengaan. De vertraging met een jaar (in 2016) kwam omdat een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes langer duurde dan verwacht. 

Overheersend positieve reacties

De reacties op het aangekondigde uitstel druppelen binnen. Zo zegt voorzitter Jan Rooijakkers van Stichting HoogOverijssel: "We zijn er blij mee, maar we zitten er ook niet op te wachten dat de omwonenden van Schiphol nu meer last krijgen. Het voordeel van het uitstel is dat we nu eens goed na kunnen denken of bijvoorbeeld korte afstanden alleen met de trein kunnen en niet per vliegtuig. Dan heb je Lelystad helemaal niet meer nodig en het is ook veel beter voor het milieu."

Coos Paulusma van Stichting Red de Veluwe wil uitstel tot na de herindeling van het luchtruim en tot er zekerheid is dat de aan- en uitvliegroutes aanmerkelijk hoger komen te liggen. Dirk Jan Verdoorn, van initiatiefgroep Lelystad Airport moet door!, is minder tevreden. "Tal van ondernemingen die investeerden krijgen nu niet de verwachte omzet. Hoe moet je in dit land ondernemen als je er niet op kunt vertrouwen dat de overheid haar afspraken nakomt?"

Ook de politiek laat van zich horen. Eppo Bruins, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, vindt het een logisch besluit. "Voor mij is een zorgvuldig proces, het werken aan draagvlak en herstel van vertrouwen steeds véél belangrijker geweest dan april 2019 als openingsdatum. Uitstel is dus logisch. De minister maakt de enige juiste keuze. Door de fouten die in het verleden zijn gemaakt, is het vertrouwen in de regio tot onder het nulpunt gedaald."

Jan Paternotte, Tweede Kamerlid van D66, zegt dat Lelystad niet kan worden geopend op basis van 'rammelend onderzoek'. "D66 vindt dat het vliegveld pas open kan als er goed onderzoek aan ten grondslag ligt. Daarom maken we nu een pas op de plaats en is het goed dat de opening wordt uitgesteld. Eerst moet een onafhankelijke commissie beoordelen of er nú wel een deugdelijk onderzoek ligt over de gevolgen voor omwonenden en de leefomgeving, nu de fouten in de milieueffectrapportage zijn hersteld. Daar hebben de omwonenden recht op."

Dion Graus, Tweede Kamerlid voor de PVV: "Als langstzittende woordvoerder luchtvaart zeg ik jaar in jaar uit dat we moeten stoppen met de ontwikkeling van Lelystad. Laat Schiphol verder groeien. Dan voorkom je voorts dat miljoenen mensen die er niet voor hebben gekozen in de buurt van een luchthaven te wonen enige overlast ondervinden. Het is een dossier dat een parlementaire enquête waardig is."

Uitstel, afstel?

Cem Laçin, Tweede Kamerlid voor de SP ziet uitstel van uitbreiding als een kans. "Dit is de eerste stap om het vertrouwen van de mensen uit Overijssel, Friesland, Gelderland en Flevoland in de overheid te herstellen. Wat de SP betreft komt van uitstel straks afstel." Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, sluit zich daarbij aan en tweet: "Het luchtruim is té vol en groei luchtvaart staat haaks op klimaatdoelen. Wat GroenLinks betreft wordt uitstel afstel."

Ook Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid van het CDA zegt blij te zijn met het besluit van Van Nieuwenhuizen. "Zorgvuldigheid in het proces staat voorop. Goed dat de minister dit ook inziet en daarom de opening uitstelt tot 2020. Hierin komt zij tegemoet aan de zorgen van de inwoners en dat onderstreept het CDA van harte. De extra tijd is van groot belang om het vertrouwen van onze inwoners te herstellen."

Correctie: in een eerdere versie van dit artikel stond dat de opening van het vliegveld wordt uitgesteld. Het gaat om de uitbreiding die wordt uitgesteld.

Lees ook:

We hebben heel wat uit te leggen in Lelystad

Minister van infrastructuur en waterstaat Cora van Nieuwenhuizen kondigde in december al aan meer tijd nodig te hebben om een besluit te nemen over de vliegroutes van en naar Lelystad

Er leek begin januari een nieuwe kink in de kabel te zijn gekomen voor de geplande opening van Lelystad Airport. Regeringspartij ChristenUnie gaf aan te overwegen om in de Tweede Kamer voor uitstel van de opening te stemmen.

Niet alleen de tegenstanders van de afgesproken opening van Lelystad Airport hebben recht op een zorgvuldige besluitvorming, betogen wethouder Jop Fackeldey en senior adviseur Dick Nauta.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden