Uit protest geen vlees kopen in de supermarkt?

WILMA KIESKAMP

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

De gehaktbal op het bord, het stooflapje in de pan, ze zien er zo onschuldig uit. Maar dat zijn ze allang niet meer, schreef deze week de Amerikaanse publicist Nicholas Kristof in The New York Times. Kristof vergelijkt de vleesindustrie met de tabaksindustrie. Zoals ooit 'Big Tobacco' de regels van het spel bepaalde, zo doet 'Big Meat' dat nu.

De column van Kristof is voor een zaterdagochtend misschien niet het fijnste leesvoer. De boodschappenlijstjes moeten gemaakt. Kristof beschrijft hoe de productie van zo'n essentieel onderdeel van ons dagelijks menu in handen kwam van een 'vlees-oligopolie'. De VS zijn als grootste vleesproducent ter wereld de trendsetter voor de ontwikkeling dat de hele keten in handen komt van een paar bedrijven. In de VS zijn dat de slachterijen. Varkensboeren zijn er geen eigenaar meer van hun dieren, ze mogen niet eens zelf beslissen over het voer. Gevolg van die schaalvergroting: tegenstemmen verdwijnen, bedrijfsbelang staat voorop. "Goedkoop vlees komt tegen een hoge maatschappelijk prijs", aldus Kristof.

Ik vond het confronterend om te lezen hoe scherp het debat in de VS al is. Hier in Nederland overheerst toch de onmacht en het 'Ach, dat weten we toch al? of 'Wat doe je eraan?'.

Er zijn sinds het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid genoeg kwesties die om een oordeel vragen. Heel concreet: moeten consumenten in opstand komen om te eisen dat voorverpakt vlees uit de supermarkt weer streng gecontroleerd wordt? Of om te eisen dat er in elk geval andere etiketten komen, met daarop het land van herkomst van het vlees? Een maand geen vlees kopen in de supermarkt is al voldoende om een omslag in gang te zetten, als genoeg consumenten eraan meedoen.

Het rapport van de Onderzoeksraad is er aanleiding genoeg voor. "Er is geen garantie dat vlees in de supermarkt veilig is", waarschuwt de raad. Veel industrieel verwerkt vlees is 'poepvlees', slachterijen verhullen de herkomst, het toezicht is een aanfluiting. Dat gaat dus allemaal gewoon over die huiselijke gehaktbal op ons bord, of over het stoofvlees uit de Bonus-aanbieding.

Eigenlijk is het een compleet raadsel waarom die opstand er nog niet is. Hoewel, supermarkten beweren dat zij bij dit onderwerp juist goed luisteren naar de klanten. Maar die klanten zouden - volgens de winkels - alleen letten op prijs.

Kunnen klanten een verrot systeem niet zelf breken? Met koffie is het wel gelukt. Wel pas nadat een grote groep consumenten was overgestapt op het 'eerlijke' alternatief. Maar er bestaat nog geen keurmerk voor vlees waarmee niet is gesleept en dat zorgvuldig is geslacht. En allemaal vegetariër worden is ook zo wat.

Vandaar mijn vraag: Wat is de macht van de klant? En moet iedereen uit protest even een maand geen vlees kopen in de supermarkt?

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden