Uit de Factory

'Souvenir' (KFWCD 125), 'The Coming Great Millenium' (KFWCD-119), 'Lobster and Friend' (KFWCD 147), 'Repent' (KFWCD 122); 'More Live' (KFWCD 137) (Distributie: Knitting Factory-NL, 020 - 4203658)

New And Used is een kwintet met trompettist Dave Douglas, bassist Kermit Driscoll, violist Mark Feldman, saxofonist Andy Laster en slagwerker Tom Rainey. Op hun cd 'Souvenir' combineren ze op spannende wijze 'nieuwe' en 'eerder gebruikte' vormen. Eenduidig is de muziek van New And Used allerminst. Dat komt mede doordat alle leden composities bijdragen.

Gemeenschappelijke kenmerken zijn er ook: grillige lijnen, onverwachte overgangen, felle collectieven en uitdagende solo's van alle leden. Erg mooi is de rol van Feldmans viool. Nu eens werkt hij samen met de blazers, dan weer zet hij, rebels, zijn eigen koers uit.

Als we de hoesinformatie van de cd 'Lobster and Friend' mogen geloven, zijn saxofonist Roy Nathanson en toetsenbespeler Anthony Coleman neven, die al heel lang samenspelen. Waar of niet, wat het duo te bieden heeft, is 'rare', vriendelijk 'gestoorde' muziek op het grensgebied van jazz, improvisatie, avantgarde-pop en folk. Hun humor lijkt gebaseerd op die van Frank Zappa. Daardoor kunnen ze alle kanten uit. Zelfs een absurd liefdesliedje is mogelijk.

Op 'Lobster and Friend' wordt het duo op verschillende nummers bijgestaan door gastmusici. Marc Ribot luistert Nathansons compositie 'August 87th, 1998' op met stokend gitaarspel. En op Colemans onmiskenbaar oosteuropees klinkende 'The Bosnians' klinkt ineens een kwintet. Wie aan de drie kwartier muziek van deze cd niet genoeg heeft, kan terecht bij de zeker zo leuke voorganger: 'The Coming Great Millenium ...'.

Tenorsaxofonist Charles Gayle is een krachtpatser. Eenmaal begonnen, weet hij, zoals een paar jaar geleden op de Jazzmarathon in Groningen, niet meer van ophouden. Het liefst stort hij een onophoudelijke stroom kolkende noten uit over zijn publiek. In zijn robuuste, uiterst energieke spel getuigt hij van de invloeden van andere geweldenaren als de late John Coltrane, de vroege Sonny Rollins en natuurlijk Albert Ayler.

Toch is de in 1939 geboren Gayle geen kloon van deze natuurtalenten. Hij klinkt lyrischer, laat zich makkelijker meevoeren door zijn gevoel, en heeft de ontwikkelingen na Coltrane en Ayler meegemaakt.

Met een bas-drums-saxofoontrio maakte Gayle de cd 'Repent'. De cd bevat slechts twee stukken, het titelnummer (ruim twintig minuten) en 'Jesus Christ and Scripture', waarin de saxofonist zo'n vijftig minuten bezield doorstoomt. Ook op de dubbel-cd 'More Live' laat Gayle zich inspireren door zijn geloof zoals in 'Sanctification' en'Newness of Life'.

Op dit album speelt hij met een kwartet met bas, drums en de op bas, cello en viool dubbelende William Parker. Zelf bespeelt Gayle dit keer ook basklarinet en (a la Ornette Coleman) viool. Het energieniveau van beide cd's is zo hoog, dat je ze alleen kunt beluisteren door je volkomen over te geven, of door regelmatig te pauzeren. Maar eigenlijk moet je hem live zien. Dit weekeinde kan dat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden