Uit BRIEVEN van lezers

Oormerk

Hoewel er ook in ons land veel mis is op het terrein van dierenwelzijn heerst er toch een gematigd diervriendelijk klimaat. Onder een brede laag van de bevolking heerst de gedachte dat men nu eenmaal niet met een dier kan doen wat men wil, hetgeen door wetgeving wordt ondersteund.

Ons te verschuilen onder de Europese paraplu is zeer bedenkelijk. Wat zal in de toekomst de norm worden voor hoe wij omgaan met dieren? Als we de Zuideuropese maatschappij als norm gaan hanteren hou ik mijn hart vast voor het dier in het verenigd Europa.

Rotterdam R.K. Vennik

Eigen cultuur

Het is juist gezien van B. Westerink, CDA-wethouder in Groningen (Trouw, 2 januari) om door financiele steun te bevorderen dat er een moskee komt, naast de mogelijkheid van ritueel slachten en de aanleg van een islamitische begraafplaats. Zo kunnen hier verblijvende Afrikanen en Aziaten hun etnisch-culturele identiteit behouden.

Wel zullen zij voor hun werkzaamheden hier met de Nederlandse taal bekend moeten zijn. En dit geldt ook voor hun kinderen die hier onderwijs volgen.

Maar hun eigenheid komt pas tot haar recht als zij thuis en in hun gemeenschappen hun moedertaal spreken. Dit maakt het hen ook mogelijk hun religieus-culturele achtergrond te behouden.

Daarnaast is scholing op technisch en administratief gebied van groot belang.

Immers, zij die hier een toevlucht zoeken, doen dit uit noodzaak. Er is in de landen van herkomst grote armoede. Wij moeten daar met ontwikkelingswerk iets aan doen.

De hier werkzame vreemdelingen, die - na scholing - in ons arbeidsleven zijn geintegreerd, kunnen dan hun kennis en inzicht in eigen vaderland toepassen. Met deze inzet kan er in die landen, als de overheden daar willen meewerken, een samenleving groeien die de eigen bevolking - in welvaart - blijvend aan zich bindt.

Wat wethouder Westerink doet om de vreemdelingen in hun eigen culturele waarde te bevestigen, is een belangrijke aanzet voor het bereiken van dit doel. Zij die repatrieren, zijn dan niet vervreemd van hun vaderland.

Hem drs. P.C. Kardol

Huwelijksvrijheid

Het commentaar in Trouw van 12 januari bekritiseert de regeringsplannen om gezinshereniging van buitenlanders in Nederland te beperken. Ik ben het niet met deze kritiek eens in zoverre dat men die gezinshereniging vanzelfsprekend in Nederland wil laten plaatsvinden. Ik stel voor dat gezinshereniging daar plaatsvindt, waar het gezin cultureel thuishoort.

Als een (bijvoorbeeld) Turkse vader voor zijn dochter een jongeman uit zijn vaderland haalt, heeft de laatste op de arbeidsmarkt automatisch een achterstand. Op latere leeftijd leer je een volkomen vreemde taal niet meer zo gauw, en in je gedrag moet je je in veel opzichten aanpassen. We importeren dus werkeloosheid.

De zogenaamde kettingimmigratie (genoemde jongeman kan na verloop van tijd andere familieleden laten overkomen) versterkt dit effect.

Het verschil in cultuur leidt ook tot ontworteling, en daardoor tot criminaliteit. Op 11 januari las ik een bericht dat voor Marokkaanse jongeren een apart celblok in de Amsterdamse jeugdgevangenis komt, omdat de groepsbehandeling in bestaande jeugdinstellingen geen effect heeft. Daar worden ze extra hard aangepakt, wat aansluit bij de opvoeding die ze gehad hebben.

Ik beweer dus niet dat Marokkanen of andere buitenlanders niet deugen, maar dat culturele onaangepastheid een bron van criminaliteit kan worden waar ons strafrecht niet in voorziet.

In allerlei opzichten is de opnamecapaciteit van Nederland met betrekking tot allochtonen beperkt. Laten we de beschikbare ruimte liever bewaren voor vluchtelingen, die niet terug kunnen dan voor buitenlanders die gewoon in hun land kunnen blijven, en daar kunnen trouwen. De overheid zal het trouwens al moeilijk genoeg hebben om voor die vluchtelingen banen te scheppen.

Naarden D.E. Knibbe

Honecker

Door het mensenrecht te hanteren tegenover Honecker als ziek mens - maar al zijn misdaden tegen de mensenrechten bedreef hij bij volle gezondheid - worden de slachtoffers en hun trauma's genegeerd. In Nederland werden de drie van Breda niet vrijgelaten, zolang dit nadelige gevolgen voor hun getraumatiseerde slachtoffers had. Een dergelijk sociaal gevoel bestaat in Duitsland nog steeds niet. Tegenover rechten staan plichten, deze heeft Honecker ten enenmale verzaakt, de rechten van anderen geschonden samen met zijn vrouw Margot.

Waarom krijgt het Gerechtshof in Karlsruhe niet de tijd om te reageren of vrijlating ook vlucht mag betekenen? Margot Honecker die mensen de grens overzette met achterlating van hun kinderen, die bij 'pleegouders' werden ondergebracht of geadopteerd, gaat vrijuit.

Toch goed dat het Tribunaal van Neurenberg niet uit Duitsers bestond. Zou dit bij een minder 'vooraanstaande' verdachte 'geregeld' zijn met een half miljoen Mark reisgeld? Zal hij, Honecker, niet spoedig nog een eind opknappen, terwijl anderen afknappen? En waarom mag hij naar een land reizen, dat zo ondemocratisch en corrupt is?

Den Haag S. Lederer-Kempers

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden