Uit BRIEVEN van lezers

Lea Dasberg

Politici met minder scrupules dan Willem Aantjes, die naar hun smaak te veel normen en waarden in zijn politiek deed (!), hebben hem met de opgeklopte 'zaak-Aantjes' buiten spel weten te zetten - dat is al erg genoeg. Om hem nu ook nog eens als personificatie van foute calvinisten te stigmatiseren. Het is historisch onjuist, het is strijdig met wat Lea Dasberg met haar rede beoogt en, wat er het meeste toe doet, het doet de mens Willem Aantjes opnieuw geen recht.

Utrecht Henk Eisma (Kerk en Vrede)

Geldklopperij

De PTT Telecom is op de gedachte gekomen om de abonnee te laten betalen voor telefoongesprekken die niet tot stand gekomen zijn (Trouw, 6 maart). Hoe komen ze op dat idiote idee? Of alle kosten en baten al niet allang zijn doorberekend aan de consument. Ze willen ons toch niet in ernst laten geloven dat ze al die jaren aan liefdadigheid hebben gedaan? Ieder weldenkend mens weet dat bij een kostenberekening alle kosten worden doorberekend. Het is je reinste geldklopperij. Eerst proberen ze ons lekker te maken met goedkope telefoontjes naar het buitenland, die we nooit plegen, terwijl tussen neus en lippen door even de kosten van het gewone telefoneren worden verhoogd. En nu dit weer. Dat gaat allemaal ten koste van de gewone man, terwijl het bedrijfsleven wordt bevoordeeld. Dat is dus privatisering!

Zeist G. Vermeulen

Koffie

'Is er koffie na de dood?' mag niet blijkens een uitspraak van de Reclame Code Comissie, maar de reclametekstschrijver van AVVL heeft inmiddels al weer een nieuwe tekst bedacht: 'Leven doe je maar een keer, doodgaan ook'. Als de nu gekozen tekst neutraal moet overkomen, dan denken wij dat de plank wederom misgeslagen wordt.

Trouwens, de tekst roept bij ons associaties op in de richting van een even onsmakelijke tekst als: 'In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier'.

Haarlem J. v.d. Dool F.M. v.d. Dool-Ringnalda

NS zelfstandig

Zijn we met privatisering van de NS op de goede weg? De voorbeelden uit Amerika en Engeland zijn niet rooskleurig. Openbaar vervoer is in Nederland meer dan een bedrijfsmatig gebeuren. Het is een middel om ons land leefbaar te houden.

Als de NS geprivatiseerd wordt, hoe gaat men dan de samenwerking met het streekvervoer coordineren? Hoorden we al niet over een bedrijf dat zich speciaal op de Randstad wil gaan toeleggen? En hoe zit het met de Betuwelijn en de supersnelle trein? Als die er per se zouden moeten komen, wie hebben daar dan belang bij? Niet de huidige treinreizigers. Maar zij zullen wel een groot deel van de financiering moeten opbrengen. De doorsnee reiziger wenst een station dichtbij huis en werk met goede aanleverroutes per bus, streek- en treintaxi's. Het is niet eerlijk hun mogelijkheden in te perken ten behoeve van door hen niet gewenste extra's voor andere belanghebbenden. Hou de NS in overheidshanden en privatiseer TGV en Betuwelijn.

Almen W.H. Kuiper-Verkuyl (lid Rover)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden