Uit BRIEVEN van lezers

Pinksterkerk In de reportage in Trouw over de Bijlmer Pinksterkerk (9 september) trof mij vooral hoe een intens geestelijk leven samengaat met een zeer praktisch christendom.

Op sociaal vlak is de gemeente daar zeer actief en biedt, waar nodig, concrete hulp. 'Er lopen in Scholtens kerk flink wat afgekickte en bekeerde junkies rond en zeventig procent van de Spaanse groep in zijn kerk is afkomstig uit de prostitutie'.

Vooral dat laatste gegeven zette mij aan het denken. Ik herinnerde me namelijk hoe enige jaren geleden, tijdens een oecumenische wereldconferentie in Seoul, in het kader van het Conciliair proces, vertegenwoordigers uit Nederland en de Filippijnen een verbond gesloten hebben inzake de strijd tegen de vrouwenhandel. We hebben daar in Nederland, binnen of buiten de kerken, niets meer over vernomen. Wel weet ik dat het misbruik van vrouwen uit het buitenland in het Nederlandse prostitutie-circuit alleen maar is toegenomen. Wat betekent dan dat verbond dat we zo plechtig gesloten hebben? Of is het toch waar, dat wij, in de gevestigde Nederlandse kerken, ons wel elke zondag onder het Woord stellen, maar daarna in 'woorden' blijven steken?

De Bijlmer Pinksterkerk laat zien dat het anders kan. Ik hoop dan ook dat de kerkelijke vertegenwoordigers die toen in Seoul het 'verbond' met hun handtekening bekrachtigden ons nu doen weten hoe een en ander concreet gestalte krijgt.

Delft D. van Santen

Kievitseieren

De ruzie tussen vogelaars over het rapen van kievitseieren (Trouw, 8 september) doet denken aan een familieruzie. De schrijver geeft in zijn artikel aan dat zowel van de kant van de Vogelbescherming als van de Friese vogelwachten flink met modder wordt gegooid.

In het artikel ontbrak volgens mij een belangrijk inhoudelijk argument, namelijk onze geloofwaardigheid in internationaal verband. Terecht maken we ons druk over de excessen in bijvoorbeeld de jacht op trekvogels in Frankrijk en over de walvisjacht in Noorwegen. Deze landen hebben nu heel weinig moeite zich te verdedigen tegen de Nederlandse protesten. Want ze kunnen wijzen op het eierrapen, waardoor wij hier ook internationale (EG) regels overtreden.

In Frankrijk en Noorwegen worden trouwens dezelfde argumenten ter verdediging van de jachtpraktijken gebruikt als hier bij het rapen van kievitseieren. Het zou geen aantoonbare schade hebben en het zou een wezenlijk onderdeel vormen van de plaatselijke traditie. Protesten hiertegen worden vereenzelvigd met stadse arrogantie en bemoeizucht.

Moeten we uit eerbied voor deze plaatselijke tradities en genoegens onze mond dan maar houden? En de bestaande praktijken langs ons heen laten gaan? Wat mij betreft niet! Alleen al om in de protesten tegen jachtpraktijken elders in de wereld sterker te staan, moet het rapen van kievitseieren gestaakt worden. Waarom zou nazorg zonder eierrapen niet kunnen?

Groningen Alco van Klinken

Andere wereld

Als trouw luisteraar van het Ikonprogramma 'De andere wereld van zondagmorgen' was ik zeer ontstemd na lezing van het artikel van Bert van Panhuis in Trouw van 9 september.

Het genoemde programma van Radio 1 zou volgens dit bericht worden weggezet naar het ongeschikte tijdstip van zondag zeven uur. Juist aan deze radiorubriek moet een grote actualiteitswaarde van hoge kwaliteit worden toegekend. Het zet velen op een nieuw denkspoor, omdat juist met diepgang achtergronden belicht worden, waardoor met name in beleidsmakende kringen vaak nieuwe meningsvorming tot stand komt.

Tot 1977 heb ik als Kamerlid enkele jaren deel uitgemaakt van de toenmalige PPR-fractie en daarna ben ik tot op heden als medewerker voor ombuds- en vreemdelingenzaken actief gebleven voor de Kamerleden van PPR en nu Groen Links. Ik weet dat niet alleen in die kringen, maar ook in CDA- en PvdA-gelederen serieus wordt aangekeken naar wat vanuit de Ikon te berde gebracht wordt in bovengenoemde rubriek, en niet alleen daar.

Ik acht het een groot verlies voor de samenleving als dat zout zou worden onthouden aan de grote pap van massale mediabrij die doorgaans over ons wordt uitgegoten. En dat zou gebeuren als de Ikon wordt weggeschoven.

Den Helder M. W. M. van Winkel

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden