Uit BRIEVEN van lezers

Normvervaging Wat jammer dat Hirsch Ballin niet afgetreden is. Immers, hij die de mond vol heeft van normvervaging in onze samenleving, geeft zelf het slechte voorbeeld door met het afschaffen van het hoger beroep voor vluchtelingen een rechtsongelijkheid in te voeren tussen mensen van Nederlandse origine en anderen.

Hoe komt het dat de (Europese) politiek ten aanzien van vluchtelingen eenzelfde gedragslijn ontwikkelt als zestig jaar geleden? Ik beschouw dit als een staaltje van eng nationalisme. Ik kan nu nog slechts hopen dat de rechters van de vreemdelingenkamer zich nauwgezet aan de jaarboeken van Amnesty International houden bij het al of niet toekennen van een status aan vreemdelingen. Voor het overige is het aan de burgers deze rechtsverkrachting ongedaan te maken.

Heerlen L. Bohte

Uta Ranke (2)

Met verbazing heb ik Pieter van der Vens artikel over het boek 'Nee en Amen' van de Duitse theologe Uta Ranke gelezen (Trouw van 3 januari). Hij deelt daarin rake klappen uit en, naar ik mag aannemen, niet zonder reden.

Stel dat het waarheidsgehalte van de bijbelverhalen - en ik ga zakelijk gezien op dat punt best een heel eind met haar mee - zo twijfelachtig is als Ranke stelt, dan bevreemdt het mij desalniettemin in hoge mate dat ze er geen blijk van geeft ooit over contekstuele theologie te hebben gelezen of gehoord.

Zou het niet veel opbouwender zijn geweest, als zij haar lezers liefdevol had uitgelegd dat 'geloofsverhalen' door alle eeuwen heen een steeds sterker mythisch karakter krijgen, dat dit kennelijk te maken heeft met de manier waarop wij mensen psychisch in elkaar zitten en dat we als mensheid aan de andere kant in religieuze zin een evolutie van mythisch via ontologisch naar functioneel denken hebben doorgemaakt?

Zou het dus niet veel zinniger zijn geweest als Ranke haar theologische kennis had benut om uit te leggen dat zo langzamerhand onder 'geloven' niet zo zeer wordt verstaan 'een zeker weten' dat de bijbelse verhalen historische feiten beschrijven, maar dat ze op hun tijdgebonden manier 'waarheden' van een andere orde, de orde van de werkelijkheid van God verkondigen voor wie oren om te horen heeft. En dat de Nieuwtestamentische verhalen proberen ons te brengen tot het geloof dat de dingen zo moeten worden gedaan als Jezus van Nazareth ze voordeed.

Den Haag George Tanis

Neogothiek

Eindelijk dan: het herstel, het inzicht. In Trouw van 5 januari uitvoerige aandacht voor de neogothiekarchitect P. H. J. Cuypers in een artikel over de tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut te Rotterdam over de ontwerpen van 'zijn' Rijksmuseum te Amsterdam. In dat artikel spreekt Cees Straus onomwonden zijn waardering uit voor Cuyper's kwaliteiten en hij pleit er zelfs voor - samen met de directeur van het Architectuurinstituut, Adri Duivesteijn - dat bij de renovatie van het gebouw “ . . . uit waardering voor een paar belangrijke opvattingen ... de terugkeer naar de oorspronkelijke plannen van Cuypers op zijn minst in overweging wordt genomen . . .”.

Drie dagen later in Trouw vervolgens een artikel door A. J. Klei over de neogothische rooms-katholieke kerk De Krijtberg te Amsterdam (architect Alfred Tepe) waarin hij - na een eveneens onomwonden gehouden 'lofzang' op het gebouw - aan het eind van het artikel verzucht: “Ik denk wel eens: als de paus nou eens een Michel Angelootje verkocht ten bate van het behoud van de neogothiek bij ons . .?”

Wat ondergetekende doet verzuchten: ten lange leste, misschien nog net op tijd? Na de verguizing, dan nu de ommekeer?

Nieuwediep Fred C. Ootjers lid Cuypers Genootschap

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden