Uit angst voor oom agent laten Fransen de wijnfles staan

Druivenboeren vinden markt in China

Fransen drinken veel minder wijn. In de afgelopen vijf jaar daalde de consumptie met 7 procent. Het heil moet komen van de export, die de komende jaren blijft groeien.

Het is kwart over twee in de middag in restaurant Hippopotamus, een populaire keten in Frankrijk. Deze eetgelegenheid is gespecialiseerd in alle mogelijke soorten biefstuk of entrecôte met friet. Het is op dit uur nog druk. Maar: op slechts twee tafeltjes staat een fles wijn. De overige gasten houden het bij water.

Bedrijfsleider Jean-Stéphane Cuvilliez weet hoe dat komt. Het ligt aan het puntenrijbewijs, zegt hij. "Een aperitiefje en een glas wijn en je bent de klos", zegt hij. "Zo werkt dat. Als je de limiet overschrijdt, kost je dat drie punten van de tien. Dan kijk je wel uit."

Volgens een onderzoek van International Wine and Spirit Research (IWSR) in opdracht van Vinexpo, 's werelds grootste wijnbeurs, daalt de consumptie al decennia. Twintig jaar geleden dronken Fransen per hoofd van de bevolking nog honderd liter, nu is dat de helft. De afname tussen 2007 en 2011 bedroeg 7,13 procent. Tot 2016 daalt dat verder met nog eens 3 procent.

De 'angst voor de gendarme' speelt zeker een rol volgens de studie. Consumenten zijn daarom hogere kwaliteitseisen gaan stellen. Ze drinken minder, maar beter.

En terwijl de verkoop in bars en restaurants afneemt, stijgt het aantal flessen dat in de supermarkt of bij de slijter over de toonbank gaat. Emmanuel Mallet kan dat beamen. Hij leidt vlakbij de Hippopotamus, in hetzelfde winkelcentrum even buiten Parijs, een vestiging van slijterij Nicolas. "Het gaat hier prima, we groeien alleen maar."

De algehele daling is een generatiefenomeen, weet Mallet. "Twee keer per dag drinken bij het eten was altijd heel gewoon, maar onder de vijftig jaar doen mensen dat niet meer." Net zoals ze ook niet langer de laatste resten soep met een scheut wijn en wat brood uit hun bord slobberen, een echte Franse gewoonte van vroeger. "Maar belangstelling voor goede wijn groeit zeker."

Ook bijna passé: het jaarlijkse festijn rond de Beaujolais Primeur. "Dat is eigenlijk alleen nog iets voor de export. In China zijn ze er dol op, schijnt. Hier lopen alleen vijftig-plussers er nog warm voor."

De export zorgt ervoor dat de toekomst van 's werelds grootste wijnproducent (in volume en waarde) er toch heel zonnig uitziet. In 2011 was Frankrijk met zes miljard flessen goed voor 7,4 miljard euro omzet, met een marktaandeel in de wereld van 19 procent. Daarmee is Frankrijk de grootste en blijft het land Spanje en Italië voor.

De verwachting is dat Frankrijk die positie de komende jaren behoudt. Tussen 2012 en 2016 zal de vraag op de wereldmarkt met 5,3 procent groeien.

Concurrentie komt vooral van Italië. De export van dat land groeit veel harder dan Frankrijk, met 52 procent de komende jaren tegen 5 procent tussen 2007 en 2011. Bovendien komt uit Italië steeds meer goede wijn van boven de 7 euro per fles. Juist dat segment wordt de komende jaren belangrijker.

Van de opkomst van China als wijnland heeft Frankrijk alleen nog maar voordelen. Dat Chinese miljardairs de Bordeauxstreek overnemen, is een indianenverhaal; het gaat om een kleine dertig châteaux op een totaal van achtduizend. Bovendien gaat het, een paar uitzonderingen daargelaten, om gewone wijnhuizen.

Ondertussen wordt China als afzetmarkt alleen maar belangrijker. In 2016 zal het land, dat in 2011 al 1,9 miljard flessen wijn uit Frankrijk importeerde, de tweede zijn als het op drinken aankomt. Net achter de Verenigde Staten en boven Rusland en Australië. Chinezen houden vooral van de rode, duurdere Bordeaux, vanwege het prestige van de grands crus, die ook nog eens een solide investering zijn. De crisis gaat daarmee aan de Franse wijnboer voorbij.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden