Uber schikt voor miljarden met Amerikaanse chauffeurs

Taxiplatform wil niet als werkgever worden aangemerkt. Elk kwartaal overleg met chauffeursvereniging.

Met een mogelijke beursgang in het achterhoofd begint taxiplatform Uber steeds minder te blaffen en te bijten. Dat blijkt wel uit de schikking die het bedrijf, waarvan de waarde wordt geschat op 62,5 miljard dollar, gisteren trof met de chauffeurs in de Amerikaanse staten Californië en Massachusetts.

Kennelijk vindt het bedrijf het risico op een nadelige uitspraak van de rechter te groot. Met deze schikking zorgt Uber er in ieder geval voor dat de chauffeurs nog altijd worden gezien als zelfstandige ondernemers en niet als werknemers.

Maar het bedrijf probeert ook goede wil te kweken. Niet alleen betaalt de taxidienstverlener 84 tot 100 miljoen dollar aan de chauffeurs (afhankelijk van de groei van het bedrijf), Uber heeft ook toegezegd om in de twee staten een chauffeursvereniging mogelijk te maken die elk kwartaal een overleg heeft met Uber. Hoewel het officieel niet om een vakbond gaat, kunnen deze verenigingen wel invloed proberen uit te oefenen op het management van Uber.

Ook is afgesproken inzicht te geven in het beleid dat het taxibedrijf hanteert bij het schrappen van chauffeurs. Tot voor kort was het onduidelijk waarom Uber een bepaalde chauffeur niet langer tot de app wilde toelaten. Deze verandering geldt niet alleen voor de chauffeurs in de twee staten, maar in de hele Verenigde Staten. En uiteindelijk zal het beleid ook in de rest van de wereld uitgerold worden.

Onderdeel van de schikking is ook dat Uber meer vrijheid geeft aan de chauffeurs. Het bedrijf heeft toegezegd niet langer taxichauffeurs te schrappen die veel ritten afwijzen. En volgens The Wall Street Journal mogen chauffeurs zelfs via een sticker op hun auto om een fooi vragen, iets wat Travis Kalanick, de grote baas van Uber, lang tegenhield.

Volgens hoogleraar innovatiewetenschappen Koen Frenken van de Universiteit Utrecht is het risicovol voor Uber om al te veel eisen te stellen aan de chauffeurs, omdat het bedrijf daardoor meer lijkt op een werkgever dan een opdrachtgever. "Daarom is het slim dat ze de chauffeurs nu meer vrijheid geven. De veranderingen uit de schikking passen bij chauffeurs die opereren als zelfstandigen. Anders dan een werknemer besluit een zelfstandige immers zelf wanneer hij wil werken en wanneer niet."

Op verschillende fronten lijkt Uber zich steeds meer te gedragen als een gewoon bedrijf dat luistert naar politici, rechters en de chauffeurs die van hun platform gebruikmaken, zegt Frenken. "In het begin hadden ze de strategie om op geen enkele manier mee te bewegen. Dat was vooral een marketinginstrument en genereerde veel aandacht. Met een beursgang ophanden kunnen ze zich zo'n negatief imago niet meer veroorloven."

Dat er geschikt is in deze zaak betekent overigens niet dat Uber zich geen zorgen meer hoeft te maken over rechtszaken, bijvoorbeeld van chauffeurs in andere Amerikaanse staten.

Uber in heel de Randstad

Uber breidt uit in Nederland. De taxidiensten UberBlack en UberX waren tot voor kort alleen beschikbaar binnen enkele grote steden. Vanaf nu kunnen er ritten worden geboekt in de hele Randstad, dus ook ritten van de ene naar de andere stad of vanuit kleine plaatsen. Eerder werd de omstreden dienst Uberpop in Nederland verboden, omdat er niet werd gewerkt met taxivergunningen. Bij UberBlack en UberX wordt wel gewerkt met een vergunning.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden