Uber geeft gas met zelfrijdende auto

De app Uber op een smartphone. Beeld anp

Hij is nog niet op de markt, maar Uber ziet er al brood in: de zelfrijdende auto. Het bedrijf haalde zich eerder de woede van taxichauffeurs op de hals met hun goedkope vervoersdiensten en is nu klaar voor de volgende concurrentieslag, dit keer met Google. In een lab in de Amerikaanse stad Pittsburgh gaat Uber onderzoek doen naar zelfrijdende voertuigen en het maken van plattegronden.

De taxidienst ziet in de zelfrijdende auto een veelbelovende melkkoe omdat het bedrijf dan geen chauffeurs meer hoeft te betalen. Samen met het Robotica Instituut van Carnegie Mellon University (CMU) en het National Robotics Engineering Center wil Uber eigen technologie ontwikkelen die het gebruik van de autonoom rijdende voertuigen mogelijk maakt, zoals de auto's zelf en de bijbehorende infrastructuur.

Met deze nieuwe koers gaat Uber openlijk de concurrentie aan met Google, dat al een tijd experimenteert met zelfrijdende auto's. Afgelopen zomer heeft Google het eerste prototype gepresenteerd in Amerika. De staat Californië staat al experimenten op de weg toe, maar de auto's hebben nog wel een snelheidsbeperking van veertig kilometer per uur.

Google-taxi
Google kaatst de bal terug met een eigen taxi-app die vergelijkbaar is met die van Uber, zo meldde een ingewijde aan persbureau Bloomberg. En dat is opvallend, want Google is een belangrijke investeerder van Uber en wordt geacht om juist samen op te trekken met het innovatieve bedrijf. Een topman van Google, David Drummond, zit bovendien in de raad van bestuur van Uber.

Google wil niet op de plannen van Uber reageren. Een woordvoerder verwijst naar een bericht op Twitter, waarin Google schrijft dat ze Uber van harte aanbevelen en de diensten van het bedrijf zelf 'de hele tijd' gebruiken.

Dwangsom
Het is niet de eerste keer dat Uber zijn concurrenten in de wielen rijdt met baanbrekende innovaties. In Nederland kreeg de taxidienst UberPop, waarbij privéchauffeurs personen vervoeren in hun eigen auto, onlangs een dwangsom van 10.000 euro opgelegd.

Het is illegaal om mensen betaald te vervoeren zonder taxivergunning, zo oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Maar ondanks een rechterlijk verbod is UberPop nog steeds actief.

Overigens duurt het volgens Riender Happee, onderzoeker aan de TU Delft en projectleider van het Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI), nog jaren voordat de eerste zelfrijdende auto's in Nederland over de weg zoeven. "Autofabrikanten hebben het over 2020, maar dat is erg optimistisch. Er is al een heel marketingbombardement gaande terwijl de veiligheid nog getest moet worden."

Mede-oprichter en directeur van het van oorsprong Amerikaanse Uber, Travis Kalanick. Beeld afp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden