Uber afgetroefd door klein bedrijf met zelfrijdende taxi's

Nutonomy troefde Uber af met de lancering van haar testprogramma, maar is een veel kleiner bedrijf. Beeld Nutonomy

's Werelds eerste zelfrijdende taxi's pikken vanaf donderdag in Singapore hun eerste klanten op. De ritjes worden gratis aangeboden door autosoftwarebedrijf Nutonomy, dat daarmee Uber - dat binnen zeven dagen ook zelfrijdende taxi's gaat aanbieden - net te snel af is.

Nutonomy begint klein, met zes auto's die rijden in een gebied van 6,5 vierkante kilometer. Klanten zitten bovendien nog niet alleen in de taxi. Voorin zit een chauffeur die het stuur over kan nemen en op de achterbank houdt een onderzoeker de computers van de auto in de gaten.

Gebruikers, die nu nog een uitnodiging van Nutonomy moeten hebben, hoeven niet te betalen. Toch leveren hun ritjes het bedrijf wel wat op. Data, maar ook inzicht in de gebruikerservaring. "Sommige mensen die in de auto stappen zullen het geweldig vinden, anderen is het om het even en anderen vinden het niets", vertelde CEO Karl Iagnemma aan The Guardian. "Maar hoeveel mensen vinden het niets - 3 of 30 procent van de passagiers? We willen dat percentage weten. En Uber wil dat ook."

Uber zal nog deze maand zelfrijdende taxi's de weg opsturen in het Amerikaanse Pittsburgh, meldde Bloomberg Businessweek vorige week. Die primeur heeft Notonomy nu weggekaapt, maar verder vormt het bedrijf niet echt een grote bedreiging voor Uber. Nutonomy, een bedrijf met vijftig medewerkers dat in 2013 werd opgericht door onderzoekers van de prestigieuze universiteit MIT, ontving tot nu toe bijna twintig miljoen dollar aan investeringen, terwijl Uber al meer dan elf miljard dollar binnensleepte.

Recode-journalist Johana Bhuiyan maakte in mei al een testrit. Die verliep niet bepaald soepel.

Spook achter het stuur
De 25-jarige Olivia Seow mocht maandag een testritje maken. Ze geeft toe dat ze wel een beetje zenuwachtig was toen ze instapte, en verrast toen het stuur uit zichzelf draaide: "Het voelde alsof er een spook ofzo was." Seow, die door Nutonomy geselecteerd is als testgebruiker en ook optreed in hun reclamefilmpje, zegt dat ze zich snel op haar gemak voelde. Het ritje van nog geen twee kilometer verliep soepel. "De auto zag andere voertuigen al van heel ver."

Technologiejournalist Johana Bhuiyan mocht eerder dit jaar ook een testritje maken, maar dat verliep een stuk minder soepel. De taxi stopte een paar keer abrupt en manoeuvreerde af en toe klungelig. De taxi stuitte ook op een auto die stilstond op de linkerbaan - in Singapore rijdt men links - en waar de taxi dus omheen moest. Om dat te doen reed de taxi eerst helemaal naar de rechterbaan van de weg om vervolgens plotseling weer naar links te sturen. "Als een mens dit zou doen bij een rijexamen, zou hij direct zakken", schreef Bhuiyan.

Regels overtreden
Een stilstaande auto passeren is dan ook een moeilijke opgave voor een zelfrijdende auto. Veel bepalen hun gedrag aan de hand van auto's om hen heen en zouden dus net zo lang achter zo'n auto blijven staan, tot die weer gaat rijden. Maar de auto's van Nutonomy gebruiken logica, vertelde topman Doug Parker. "Eigenlijk maken een we hiërarchische lijst van regels en schenden we de minst belangrijke", vertelde hij. "Een regel is bijvoorbeeld 'behoud snelheid'. Een andere regel is 'blijf op dezelfde baan'. We overtreden dan de laatste regel omdat het behouden van snelheid belangrijker is."

Nutonomy maakt gebruik van elektrische auto's, de Renault Zoe en Mitsubishi i-MiEV, en hoopt in 2018 een volledig zelfrijdende vloot taxi's in Singapore te hebben. Volgens Parker kunnen zelfrijdende taxi's het aantal auto's in Singapore terugbrengen van 900.000 tot 300.000. "Wanneer je zoveel auto's van de weg kunt halen, biedt dat allerlei mogelijkheden. Je kunt smallere wegen aanleggen en kleinere parkeerplaatsen. Ik denk dat dit verandert hoe mensen met de stad omgaan."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden