Twittertirade tegen Amerikaanse bank

Enkele van de Twitterberichten met de hashtag #AskJPM

De Amerikaanse bankgigant JPMorgan Chase werd gisteren bruut herinnerd aan de eigen slechte reputatie bij het publiek. De bank was vorige week een van de betrokken partijen die Twitter naar de beurs brachten, en dacht een aardige pr-stunt gevonden te hebben. Eén van zijn topbankiers zou live vragen via Twitter beantwoorden. 'Vraag ons alles', luidde de oproep aan de sociale mediagebruikers en die reageerden massaal.

Maar wat een leuke vraag-antwoord-sessie moest worden, gericht op carrièreadvies voor studenten, draaide uit op een lawine aan klachten en scheldpartijen gericht aan de bank die door veel Amerikanen wordt gezien als exemplarisch voor alles wat er nog altijd mis gaat op Wall Street. Nog voor Jimmy Lee, de hoge zakenbankier, zijn eerste tweet de wereld in zou sturen, werd het initiatief alweer afgelast.

Maar op Twitter ging de tirade tegen de bank de rest van de dag gewoon door. Variërend van vragen over de integriteit van de bank, de hoogte van alle boetes die ze alleen al dit jaar betaald hebben, tot oproepen om topman Jamie Dimon in de cel te gooien. De twitteraars maakten gehakt van JPMorgan.

Schandalen
De bank werd tot voor kort gezien als één van de weinige grote banken die de financiële crisis relatief ongeschonden waren doorgekomen. Waar andere failliet gingen of fors moesten inkrimpen, dook JPMorgan juist in dat gat, en is nu veel groter dan in 2008 toen de crisis losbarstte. Zakenbank Bear Stearns en consumentenbank Washington Mutual werden beide in 2008 door JPMorgan overgenomen voor bijna niets, nadat een faillissement dreigde.

Maar de afgelopen anderhalf jaar kwam de bank voornamelijk in het nieuws vanwege veel grote schandalen. In mei vorig jaar werd bekend dat op de Londense handelsafdeling twee werknemers een verlies van 6,5 miljard dollar (4,8 miljard euro) hadden opgebouwd. Het grootste verlies wereldwijd ooit. Nog maar enkele weken geleden sloot de bank een principeovereenkomst met de Amerikaanse toezichthouders over een boete van 9,7 miljard euro voor wangedrag bij het verstrekken van hypotheken in de aanloop naar de crisis. En gisteren werd bekend dat de bank jarenlang de dochter van de voormalige Chinese premier Wen Jiabao in dienst had via een schimmige constructie à 900.000 dollar per jaar.

Geen strafvervolging
Wat veel mensen steekt, is dat de bank de boetes - de allerhoogste in de geschiedenis - vrij makkelijk kan voldoen uit de enorme winsten die worden behaald. De 9,7 miljard euro boete is ongeveer de helft van de jaarwinst over 'het magere jaar 2012'. En de bank komt overal mee weg. Of strafvervolging komt er niet van doordat de bank in staat is een juridische armada in te zetten tegen beschuldigingen, of het wordt afgekocht met een boete. Tel daarbij op dat JPMorgan één van de best betalende bedrijven is voor de campagnekas van zowel Democraten als Republikeinen, en het wordt duidelijk waarom JPMorgan op Twitter zo door de mangel wordt gehaald.

McDonalds en Qantas maakten dezelfde fout
De marketeers van de Amerikaanse bank JPMorgan hadden beter moeten weten. Vliegmaatschappij Qantas en fastfoodketen McDonalds hebben een soortgelijke misser namelijk al vóór hen gemaakt.

Ook zij probeerden via een Twittercampagne de aandacht op zich te vestigen. Iets wat in beide geval funest afliep. #McDStories moest dé plaats vol mooie ervaringen worden. Maar in plaats daarvan sloegen honderden oud-werknemers toe om de fratsen van de McDonaldskeuken de wereld in te tweeten. Aangevuld met tientallen internetfilmpjes van smerig eten.

Qantas, 'Spirit of Australia', maakte er een wedstrijd van. Wie het mooiste droomvluchtidee deelde op #qantasluxury zou kans maken op een Qantaspakket. Niet aantrekkelijk genoeg. Duizenden boze Twitteraars haalden het personeelsbeleid door de mangel. Qantas' timing was dan ook niet ideaal. Tijdens de campagne hield het bedrijf alle vliegtuigen aan de grond na een ruzie met de vakbonden over het verplaatsen van een deel van het bedrijf naar Azië.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden