Twitterende agent doet het vooral voor zichzelf

Wijkagenten op de braderie in Kanaleneiland. Beeld Politie Utrecht
Wijkagenten op de braderie in Kanaleneiland.Beeld Politie Utrecht

De wijkagent kan wat aftwitteren - en het is ongetwijfeld ook goed bedoeld - maar of zijn getwitter ook bijdraagt aan het gevoel van veiligheid van de burger is maar zeer de vraag.

Promotie-onderzoek van Imke Smulders, docent taal en communicatie aan de hogeschool Avans Fontys en onderzoeker aan het Expertisecentrum Veiligheid Avans, toont aan dat er geen rechtstreekse, significante relatie is tussen het twittergebruik van de wijkagent en de veiligheidsbeleving van de burger. Er wordt wel een positieve relatie gevonden met het oordeel over de politie. Burgers die de wijkagent volgen op twitter blijken positiever te zijn over het functioneren van de politie dan mensen die dat niet doen.

Moet de politie dan maar stoppen met het benutten van Twitter? Smulders, die vrijdag promoveert aan de Open Universiteit in Heerlen, ziet redenen voldoende om er toch mee door te gaan. “Alleen al voor het belang van kennen en gekend worden is het voor het werk van de wijkagent de moeite waard om een communicatiemiddel in te zetten dat zorgt voor meer interactie en een positief oordeel over de politie,” vindt Smulders. 

Zichtbaar, aanwezig en beschikbaar

Op basis van interviews met burgers en agenten concludeert zij dat de burger van de wijkagent verwacht dat hij “zichtbaar, aanwezig en beschikbaar” is in het echt maar ook digitaal. Het twittergebruik is volgens Smulders daarom toch gerechtvaardigd.

Bij het stellen van de vraag of er een relatie is tussen de twitterende agent en de gevoelens van de burger is ook van belang te kijken naar de manier waarop de wijkagent twitter benut. Smulders voerde experimenten uit om de keuzes voor een formulering van een tweet te toetsen. Zo twitterde wijkagent TB: "Extra surveillance kerstavond, verhoogd risico woninginbraak. LET OP als u deze feestdag elders viert, een donker huis is een uitnodiging!" Smulders geeft nadrukkelijk de voorkeur aan de tweet van wijkagent DC over hetzelfde onderwerp: "Ik vier kerstavond in onze wijk. Misschien kom ik u nog tegen op uw weg naar familie en vrienden. Laat uw huis dan wel goed verlicht achter." 

Het is volgens de promovenda wenselijk om, "wanneer je mensen mogelijk angst aanjaagt met een tweet over een verhoogd risico op woninginbraak daar direct een expliciet advies bij te geven over wat mensen daar zelf aan kunnen doen."

In een reactie op het onderzoek zegt een woordvoerder van de Nationale Politie dat het gebruik van sociale media door de basisteams de pakkans en de mogelijkheden van betrappen op heterdaad vergroot. Ook het vertrouwen van burgers in de politie neemt toe. "Door online uit te leggen wat we doen en vooral waarom ontstaat er meer begrip voor ons werk. We kunnen omwonenden van een incident zo geruststellen en hulp vragen bij een zaak ", aldus de politiewoordvoerder. Sociale media zijn een integraal onderdeel geworden van het politiewerk. "Er zijn geen twee werelden: de digitale en de fysieke wereld zijn in elkaar gevlochten. Om lokaal verankerd te zijn, ben je als politie zowel fysiek als digitaal aanwezig." 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden