Twitteren tijdens de voorstelling

"Word helemaal vrolijk van #AnnieDeMusical. Alleen wat zingt die @JennyArean vals! #Amphion0314"

Het zou zomaar kunnen dat bezoekers van Schouwburg Amphion in Doetinchem dit soort tweets de wereld in gaan slingeren. Het theater is van plan vanaf eind september zogenaamde tweetseats in te voeren: vier speciale stoelen voor bezoekers om er tijdens de voorstelling op los te twitteren in ruil voor 50 procent korting op het toegangskaartje.

Schouwburg Amphion is in Nederland de eerste die met tweetseats op de proppen komt. Charles Droste, directeur van het theater: "We lazen erover in Amerikaanse vakliteratuur en we hebben het idee vervolgens vakkundig gejat." Of meer theaters het voorbeeld volgen, is nog niet duidelijk.

Droste: "Bezoekers kunnen kiezen voor de speciale plaatsen. Ze loggen in op hun eigen twitteraccount, maar gebruiken in hun tweets de hashtag (#) Amphion0314. Volgers van het theater kunnen op die manier ook de berichten van de twitteraars zien."

De directeur denkt dat volgers van Amphion het leuk vinden om in verschillende stijlen korte verslagen te kunnen lezen over een voorstelling. De twitteraars zijn helemaal vrij in wat ze tweeten. "De een zal een objectief verslag doen van de voorstelling, de ander laat misschien zijn kritische mening horen. Twitteraars worden niet geselecteerd op positieve verhalen", aldus Droste.

Uiteindelijk heeft volgens de directeur iedereen profijt van de tweetseats.

"Het theater en de voorstelling krijgen door de tweets meer publiciteit. En als de twitteraar interessante tweets verstuurt krijgt ook hij meer volgers."

Maar zijn de tweets ook interessant voor de volgers van het theater? Laten zij zich leiden door wat andere bezoekers over een voorstelling zeggen? "Het is bekend dat mensen sneller naar een voorstelling gaan als ze van vrienden of kennissen positieve verhalen hebben gehoord", vertelt Sonja van der Valk, initiatiefnemer van het Domein voor Kunstkritiek, een instelling die zich bezighoudt met kunst- en cultuurkritiek. "Sociale media hebben een deel van die rol overgenomen. Eigenlijk is Twitter een verbeterde vorm van mond-tot-mondreclame.

"Ik denk dat dit soort berichten op sociale media een aanvulling kan zijn op de professionele kritiek in bijvoorbeeld kranten. Ik kan me voorstellen dat geïnteresseerden na het lezen van een recensie ook de berichten van bezoekers er even bij pakken. Maar er zullen altijd twee groepen blijven: de een hecht meer waarde aan professionele kritiek, de ander hecht meer aan kritiek van zijn 'gelijken'. Het gaat de professionele kritiek niet vervangen."

Niet elke voorstelling zal door twitteraars worden verslagen. Amphion wil de stoelen vooral beschikbaar stellen voor laagdrempelige shows zoals musicals. Droste is niet bang dat hele shows door bezoekers worden weggegeven. "Je moet dan wel heel snel kunnen twitteren. En laten we eerlijk zijn, het theater heeft nou ook weer niet zo veel volgers dat direct heel Nederland op de hoogte is van alle voorstellingen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden