Twitter werkt populaire app voor live filmpjes tegen

Grote belangstelling op Amerikaans technologiefestival SXSW voor nieuwkomer

Hij is nog maar een maand oud, maar nu al een sensatie. De app Meerkat, Engels voor stokstaartje, maakt het eenvoudig om live filmpjes uit te zenden via Twitter. Maar de berichtjessite baalt van Meerkats succes en snijdt gebruikers van de video-app de pas af.

Meerkat is bedoeld voor mensen die anderen live willen laten meekijken met wat er voor hun neus gebeurt. De app gebruikt Twitter om een uitnodiging met link te versturen, zodat ontvangers de livestream kunnen bekijken. Meerkat bestaat pas sinds eind februari en heeft nu al meer dan 120.000 gebruikers. Een week na de lancering installeerden meer dan 30.000 mensen de app. Op het Amerikaanse technologiefestival SXSW, dat duurt tot aanstaande zondag, gaat het over niets anders.

In Austin verzamelen zich jaarlijks duizenden bezoekers en bedrijven uit de wereld van smartphones, slimme technologie en internet. Apps als Twitter, maar ook Foursquare - gebruikers daarvan kunnen elkaar laten zien waar ze zijn - braken in Austin door.

Wat Meerkat nu wel heeft, hadden die twee apps toen niet: de steun van beroemdheden, zoals acteur en internetinvesteerder Ashton Kutcher en professioneel skateboarder Tony Hawk, die zijn bijna vier miljoen volgers op Twitter live liet meekijken met een tochtje op zijn skateboard door San Diego.

Of Meerkat, ontwikkeld door een 27-jarige oud-student architectuur, een blijvertje is, moet blijken. Twitter heeft het nu al gehad met zijn succes. Eind vorige week maakte de berichtjesdienst bekend dat het begin dit jaar de app Periscope heeft gekocht. Met dat programma kunnen gebruikers ongeveer hetzelfde als met Meerkat, maar Periscope is nog niet af.

Toeval of niet: een paar dagen na zijn aankoop werkt Twitter de gebruikers van Meerkat tegen. De uitnodigingen voor een livestream worden niet meer automatisch verstuurd naar alle volgers op Twitter. Dat was juist één van de redenen waarom Meerkat zo snel groeide.

Dat Twitter ook een app voor live video's zou kopen, lag voor de hand. In 2012 kocht de sociaalnetwerksite al video-app Vine. Daarnaast worden bestaande platforms voor live-streaming, zoals YouTube, Justin.tv, Ustream en Twitch, steeds populairder. Die laatste is met 100 miljoen maandelijkse gebruikers het grootste videoplatform voor gamers ter wereld. Vorig jaar had Amazon omgerekend 735 miljoen euro over voor Twitch, waarop bezoekers kunnen kijken naar iemand die computerspelletjes speelt en daar commentaar bij geeft. Ook Google toonde toen interesse.

Media als het Britse Sky TV gebruiken YouTube om hun nieuwsprogramma's voorturend live uit te zenden. De bestaande streamingsdiensten zijn echter lang niet voor iedereen gemakkelijk te gebruiken. Meerkat is dat wel. Iedereen kan er eenvoudig mee op internet laten zien wat er voor zijn neus gebeurt. Internetters hoeven niet meer te wachten totdat een video online staat, maar kijken live mee met een nieuwsgebeurtenis, concert of sportwedstrijd.

Meerkat doet het ook goed omdat het lijkt op Snapchat. Dat is de app waarmee gebruikers elkaar foto's of video's kunnen sturen die na enkele seconden weer verdwijnen. Zodra de uitzending is afgelopen, stopt de stream van Meerkat. Het is niet mogelijk om de beelden opnieuw te zien. Naar eigen zeggen slaat Meerkat geen beelden of data op in de cloud.

Het succes van de app past volgens analisten binnen een groeiende vraag naar diensten die gebruikers foto's of video's laat delen zonder dat een uitglijder of gênante foto lang rondzwerft op het internet.

Grote investeringen in techbedrijven

Apps als Meerkat zijn veel waard. Tot dusverre haalde het techbedrijf achter Meerkat, Life On Air, volgens onbevestigde berichten al 4,2 miljoen dollar (ruim 3,9 miljoen euro) op. Snapchat spant de kroon. Nadat het twee jaar geleden een Facebook-bod van omgerekend ruim 2 miljard euro afwees, werd vorige week bekend dat de Chinese internetwinkel Alibaba in euro's zo'n 190 miljoen investeert in Snapchat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden