Twitter: religieuze leiders zijn voorbeeldige gebruikers

Twitterende bedrijven zouden een voorbeeld moeten nemen aan religieuze leiders. Dominees tweeten inhoudelijk en durven in debat te gaan. Dat vindt Diaz Ortiz, hoofd 'sociale innovatie' bij het sociale netwerk.

'Het materiaal dat religieuze leiders creëren is echt ongelofelijk', vertelt Diaz Ortiz aan het Amerikaanse evangelicale tijdschrift Christianity Today. 'Hun volgers zijn erg betrokken.'

'Sociale media draaien om relaties. Veel bedrijven begrijpen dat niet. Ze denken dat het een nieuwe manier is om zichzelf te verkopen. Godsdienstige organisaties vertrouwen daarentegen al sinds mensenheugenis op mond-tot-mond-reclame en relationele marketing. Zij pikken sociale media daarom goed op.'

Tweets van religieuze leiders worden volgens Diaz Ortiz vaak 'geretweet'. Gebruikers nemen uitspraken dan over in hun eigen berichtenlijst. Over welke leiders ze het heeft is onduidelijk; ze noemt geen namen.

Twitter wil bekende voorgangers de komende tijd geverifieerde accounts geven. Met dat label verzekert de website dat een bepaalde gebruiker is wie hij zegt dat hij is. Barack Obama heeft een geverifieerde account, maar het Nederlandse Koninklijk Huis niet.

'We willen religieuze opinieleiders en organisaties de aandacht geven die ze verdienen', vertelt Diaz Ortis. 'Ze maken waardevol en hoog gewaardeerd materiaal.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden