Twitter prachtig medium voor wie de weg weet

Het is niet fair om Twitter te verketteren vanwege de tweehonderd serieuze dreigtweets per dag, vindt expert Thomas Boeschoten.

THOMAS BOESCHOTEN en TWITTER-ONDERZOEKER; OPRICHTER VAN DE UTRECHT DATA SCHOOL EN VOORMALIG LID VAN DE ONDERZOEKSCOMMISSIE-HAREN

Wat moeten de 15 miljoen niet-Twitteraars in Nederland wel niet van ons denken? Vorige week maakte de politie bekend dat dagelijks zo'n 35.000 bedreigingen worden geuit op Twitter, waarvan 100 tot 200 reden zijn voor interventie (Trouw, 1 november). Vaak kan de politie dat afdoen met een tweet naar de bedreiger, maar in de kranten werd Twitter al weggezet als een 'gifbom' en social media als 'een wapenwedloop van virtueel geweld'.

Deze dramatische metaforen zijn het gevolg van een gevalletje 'zoekt en gij zult vinden'. Dat zoeken is op Twitter nu eenmaal makkelijker dan elders. Twitter is namelijk zeer open, waardoor de drie tot vijf miljoen Nederlandse tweets die dagelijks worden verstuurd eenvoudig gemonitord kunnen worden.

Laat ze door een computer doorzoeken aan de hand van steekwoorden die op een dreiging zouden kunnen duiden, en geen wonder dat zich 35.000 'bedreigingen' openbaren. Een ironiefilter hebben deze computers helaas nog niet. Onhandig, want ironie is een populaire stijlfiguur binnen Twitter. Gevolg is dat 34.800 van die dreigtweets slechts een losse flodder, een grap of een kwestie van grof onfatsoen blijkt. Hoort erbij.

Poortwachters
Van alle Nederlandse tweets beschouwt de politie uiteindelijk 0,002 tot 0,007 procent als serieuze dreiging. Natuurlijk is Twitter een geschikt platform om een bedreiging te uiten, maar dat is het niet meer of minder dan Facebook-pagina's, het reactieveld op Telegraaf.nl of de community 4Chan, een vrijplaats op internet waar iedereen in de regel anoniem is en bijna alles wordt getolereerd. Ook langs het voetbalveld wordt zoveel gedreigd dat je bijna gaat geloven dat het normaal is.

De focus op de negatieve kanten van Twitter doet geen recht aan de zeer uiteenlopende en waardevolle praktijken die de dienst faciliteert. Hoeveel plezier iemand aan Twitter beleeft, is in grote mate afhankelijk van de eigen keuzes. Het begint met een strenge selectie van welke personen je volgt, de poortwachters van informatie. Ook de techniek kan een handje helpen: wie de zoekfunctie van Twitter gebruikt, krijgt automatisch alleen de populairste berichten te zien. En de app Flipboard verandert Twitter in een gepersonaliseerd magazine waarin platte tweets naar de achtergrond verdwijnen en de beste artikelen, foto's en video's zijn uitgelicht.

Jeroen Pauw karakteriseerde Twitter desondanks als 'het festival van verveling en verontwaardiging'. Misschien heeft hij gewoon de verkeerde poortwachters gekozen. Hij heeft trouwens wel gelijk dat bepaalde emoties, zoals verontwaardiging, boosheid en populisme zich beter voor Twitter lenen dan andere, maar dat geldt eveneens voor humor, relativeringsvermogen en scherpe kritiek op journalistiek en politiek.

Goed gezelschap
Van Twitteraars die door een gebrek aan mediawijsheid en empathisch vermogen ongepaste tweets de wereld in slingeren, hoeft overigens bijna niemand last te hebben. Zij bevinden zich in de marge en hebben doorgaans een ver onder gemiddeld aantal volgers en krijgen nauwelijks aandacht (zoals dat overigens voor de meeste Twitteraars geldt).

De echte waarde van Twitter zit hem in de communities die zich vormen rond gezamenlijke interesses, vakgebied of woonplaats. Rondom voetbalwedstrijden kunnen tweets de kijkervaring verrijken dankzij inzicht gevende statistieken, analyses en grappen die door liefhebbers worden gedeeld. Hoogleraren ontstijgen de muren van hun universiteit en communiceren met collega's en journalisten over hun onderzoeksgebied. En is het niet fantastisch dat Twitter zoveel bekende Nederlanders, volksvertegenwoordigers en journalisten als actieve participanten heeft? Blijkbaar is er, naast bedreigers, ook goed gezelschap te vinden op Twitter.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden