Twitter in beroering door weglopende aanhang

Het sociaal netwerk Twitter verliest aan populariteit onder jongeren. Uit onderzoek onder tienduizend Nederlanders blijkt dat 11 procent van de gebruikers is gestopt met de gratis internetdienst, meldt onderzoeksbureau Newcom. Dat zijn voornamelijk jongeren onder de negentien jaar. Bijna de helft van alle gebruikers in deze leeftijdsgroep haakte af.

Twitter is het niet eens met de conclusies van Newcom. Het bedrijf wil geen aantallen geven, maar zegt tegen het ANP dat het gebruik stabiel is. "Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep."

Het bedrijf is ondertussen flink in beroering. Vier topmedewerkers hebben ontslag genomen. Het gaat onder anderen om de eindverantwoordelijken voor productontwikkeling en de wereldwijde verspreiding van Twitter. Dat maakte Twitter-topman Jack Dorsey gisterochtend bekend op - uiteraard - Twitter.

De vier - Alex Roetter, Katie Jacobs Stanton, Skip Schipper en Kevin Weil - nemen volgens Dorsey 'een welverdiende pauze'. Hij lichtte dat niet toe. De man die binnen Twitter de populaire 'Vine-filmpjes' (gifjes van zo'n vijf seconden) implementeerde, Jason Toff, kondigde in het weekeinde ook zijn afscheid aan.

Hoewel Dorsey, ooit mede-oprichter van Twitter, pas sinds oktober echt aan de touwtjes trekt, heeft hij heel snel duidelijk gemaakt dat het helemaal anders moet in het bedrijf. Enkele weken na zijn aanstelling stonden na een reorganisatie al 336 personeelsleden (8 procent) op straat.

Hij nam het initiatief voor verschillende vernieuwingen zoals het verhogen van het aantal tekens in een bericht. Die verruiming is nog niet doorgevoerd. De huidige limiet van de beroemde 140 tekens had Dorsey overigens zelf bedacht.

Dat hij het mes zet in de top van het bedrijf heeft één doel: Twitter moet weer winstgevend worden. Dat kan alleen met een herkenbaar product, zei Dorsey vorig jaar. "Om te weten wat er speelt, moet Twitter net zo simpel zijn als uit het raam kijken."

Het bedrijf kreeg vorig jaar een forse klap toen het bijna de helft van zijn beurswaarde verloor. Adverteerders zijn kritisch op de dienst, die er maar niet in slaagt bedrijven aan zich te binden.

Bovendien stappen gebruikers over naar andere sociale media, zoals Snapchat of Instagram.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden