Advertenties

Twitter gaat politieke advertenties verbieden

Twitter stopt met het toestaan van politieke advertenties via zijn platform. Dat zei topman Jack Dorsey in een reeks tweets. Volgens hem vormen politieke advertenties via internet een "geheel nieuwe uitdaging" voor de maatschappij.

Daarmee doelde hij onder meer op de beïnvloeding van verkiezingen en democratische processen. Dat gebeurt onder meer met behulp door automatische 'legers' van nepaccounts, zogeheten bots, die al dan niet verzonnen berichten verspreiden met een kwaadaardig doel, en door steeds geavanceerdere kunstmatige intelligentie die beïnvloeding makkelijker maakt. 

“Een politiek bericht verdient bereik als mensen besluiten een account te volgen of een bericht te retweeten. Betalen voor bereik haalt die beslissing weg, waardoor de politieke berichten gebruikers opgedrongen worden", schrijft Dorsey. “Wij vinden dat de beslissing om een politiek standpunt te volgen niet moet worden gemotiveerd door geld.” 

Facebook peinst er niet over een dergelijke maatregel door te voeren. Onlangs weigerden Twitter, Facebook en Google een nepvideo te verwijderen van het campagneteam van president Trump over Joe Biden. Facebook schaart dit soort berichten onder vrijheid van meningsuiting. Topman Mark Zuckerberg zei tegen het Congres dat politici het recht hebben zich vrij te uiten op Facebook. 

Investeerders van Twitter reageerden niet blij op de aankondiging. Het aandeel van het sociale netwerk ging omlaag. Ook het team van president Trump is niet blij met de beslissing. Hij noemde het 'een domme zet'. 

De nieuwe regel gaat eind november in. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden