Opinie

Twintigers zijn tuk op succes, maar mislukken kan ook

Twintigers zijn op zoek naar wat hen gelukkig maakt.Beeld ANP

De huidige generatie is opgegroeid met het idee dat door eigen inzet alles mogelijk is. De keerzijde is dat ze falen als hun eigen schuld beschouwen.

De twintigers van nu hebben hoge verwachtingen, van de wereld om hen heen en vooral van zichzelf. Maar ze worden nu geconfronteerd met een economische crisis. Hoe pas je je aan aan een flexibele arbeidsmarkt, een vastzittende woningmarkt en een onzekere toekomst? Heel simpel: je geeft jezelf langer de tijd om volwassen te worden.

Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen (zoals individualisme) hebben ervoor gezorgd dat de fase tussen puberteit en 'volwassenheid' er voor de huidige twintigers drastisch anders uitziet dan die van hun ouders. Deze quarterlife is de periode waarin je bezig bent een plek in de wereld te vinden en duurt inmiddels ongeveer van je 18de tot je 30ste. Een quarterlifer is wel zelfstandig, maar ontwikkelt zich op verschillende gebieden nog volop.

Op zoek
Deze twintigers studeren, komen net de arbeidsmarkt op, of zijn al enkele jaren werkzaam. Veel van hen dromen van een gezin of kinderen, maar stellen dat het liefst nog even uit. Binnen en buiten hun werk zijn ze op zoek naar wat hen gelukkig maakt. Ze geloven dat ze voor hun keuzes niet afhankelijk zijn van anderen. Ze hoeven geen verantwoording af te leggen en zijn zelf in staat hun leven in te delen. Ze proberen verschillende maatschappelijke rollen uit en zoeken in hun opleiding, werk en vrije tijd naar betekenis.

De twintigers van nu zijn over het algemeen opgegroeid met het idee dat alles mogelijk is en met de verwachting dat ze succesvol worden in wat ze doen. Ze geloven dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun succes. Maar als je ervan overtuigd bent dat je succes alleen aan jezelf te danken hebt, geloof je daarmee ook de andere kant: falen - als je maar niet die droombaan kunt vinden of ongelukkig bent in de liefde - zie je als je eigen schuld.

Nu deze twintigers de leeftijd bereikt hebben dat ze de arbeidsmarkt op gaan, wacht hun echter een reality-check. Ze zijn nu overgeleverd aan de willekeur van de economische crisis: de arbeidsmarkt wordt steeds krapper, de woningmarkt zit op slot, sociale zekerheid wordt steeds meer afgebouwd. Ze mogen blij zijn met wat ze kunnen krijgen.

Meer ouderen dan jongeren
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer ouderen dan jongeren, wat de sociale zekerheid onder grote druk zet. Voor twintigers van nu geldt dan ook dat zij naar verwachting minder welvarend zullen zijn dan de generaties voor hen. De kosten van basaal levensonderhoud lopen op, terwijl bestaanszekerheid steeds minder vanzelfsprekend is.

Een vaste baan, en de daarbij horende zekerheid, is nog maar voor weinigen weggelegd. Het is voor hen vaak moeilijk überhaupt werk te vinden op hun vakgebied, zelfs voor onbetaalde werkervaringsplekken is er vaak al hevige competitie. Ze hebben grote moeite om een huis te kopen. Een pensioen is een soort fata morgana. Met andere woorden: falen ten opzichte van hun eigen hooggespannen verwachtingen is nu een reële mogelijkheid.

Identiteitscrisis
Voor een identiteitscrisis hebben jong volwassenen van nu amper tijd. Hun quarterlife draait wel degelijk om ontwikkeling en ontplooiing, maar er moet ook brood op de plank komen. Ze staan voor de taak het leven opnieuw uit te vinden. Niet omdat ze zo graag de wereld willen veranderen, maar omdat ze geen andere keus hebben.

Deze twintigers zoeken naar een geschikte baan én een manier om hun stempel op de wereld te drukken. Ze gaan op zoek naar een rol in de wereld die zowel nauw aansluit bij hun individuele wensen en talenten, als een inkomen verschaft. Ze willen een unieke en waardevolle bijdrage leveren en streven zo naar erkenning en succes, maar zijn ook genoodzaakt om voor zichzelf op te komen.

Ze zien hun quarterlife als een tijd waarin ze vaardigheden opdoen en kunnen experimenteren met verschillende werkgebieden en werkvormen. Voor velen van hen geldt dat ze daarbij wel hun verwachtingen moeten aanpassen. Zij zetten het idee overboord dat je voor je dertigste ál je zaakjes op orde moeten hebben. Op die manier passen ze zich aan aan de wereld van nu.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden