Twijfels over opstoken schilderijen

Kunsthandelaar kritisch over Roemenen

Het is nu duidelijk welke van de zeven gestolen schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal zijn verbrand. Dat zeggen althans de deskundigen van het Nationaal Historisch Museum in Roemenië. Ze hebben de verbrande resten onderzocht. Maar wat is hun verklaring waard?

Kunsthandelaar Willem Baars zet vraagtekens bij de deskundigheid van het Roemeense museum. Ook in Roemenië zijn er twijfels. De advocaten van de vier verdachten in deze kunstroof eisen dat het onderzoek wordt overgedaan in Museum het Louvre in Parijs.

Het Roemeens Nationaal Historisch Museum liet gisteren weten dat drie maanden lang de resten zijn onderzocht die afkomstig waren uit de kachel van Olga Dogaru. Dat is de moeder van een van de hoofdverdachten. Hun conclusie: drie, mogelijk vier schilderijen zijn verbrand.

Willem Baars: "De mensen die hier echt verstand van hebben, zitten in Engeland, Frankrijk en Nederland. Waarom zijn die niet betrokken bij dit onderzoek?" Volgens Baars is het twijfelachtig of uit verbrande verfresten valt op te maken van welk schilderij ze zijn. "Ik vind het dubieus dat met zoveel stelligheid wordt beweerd dat de werken van Paul Gauguin, Henri Matisse en Jacob Meyer de Haan zijn verbrand. En mogelijk ook nog de Lucian Freud. Misschien zijn het wel de verfresten van een keukenkastje dat in die kachel is opgestookt?" Baars vindt dat er kritische vragen moeten worden gesteld, niet alleen over dit onderzoek, maar over elk onderzoek in Roemenië in deze zaak.

Mochten de schilderijen wel verbrand zijn, dan is het verlies van het zelfportret van Meyer de Haan de grootste aderlating. Het geldt als het hoogtepunt in zijn oeuvre. Meyer de Haan heeft maar een klein aantal schilderijen in deze Nabis-stijl gemaakt. De mogelijk verbrande schilderijen van Matisse en Gauguin zijn het meeste waard. Maar ze vallen volgens Baars in de 'b- of c-categorie'. Hij bedoelt daarmee dat er vergelijkbare werken zijn van deze kunstenaars die aanzienlijk beter zijn. Wat er met de overige werken is gebeurd, is volgens de Roemenen niet bekend. Ze houden er rekening mee dat die compleet verbrand zijn, omdat ze niet op doek maar op papier zijn gemaakt. Het betreft twee werken van Claude Monet en een van Pablo Picasso.

Het Openbaar Ministerie in Rotterdam moet de Roemeense conclusies nog bestuderen. Het OM weerspreekt de berichtgeving in het Algemeen Dagblad van gisteren dat de politie na de eerste melding van de inbraak de Roemeense verdachten zou zijn tegengekomen. Daarbij zou een agent hebben gezwaaid, 'zo van: niets aan de hand jongens'.

"Dat is een bewering van een advocaat, Het blijkt niet uit de verklaringen van de verdachten in het dossier", aldus het OM.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden