Twijfel over oorzaak crash Airbus

Het Egyptische vliegtuig dat met 66 mensen aan boord in Parijs was opgestegen, verdween boven de Middellandse Zee van de radar. Waarna de speculaties begonnen.

Er wordt druk gespeculeerd over de toedracht van de crash met de Egyptische Airbus. De weersomstandigheden boven de Middellandse Zee waren goed, net als de staat van het vliegtuig. Deze factoren maken een vliegongeluk onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

Tijdens een persconferentie in Cairo sloot de Egyptische premier Sherif Ismail terrorisme als oorzaak niet uit. Hetzelfde deed de Franse president François Hollande: "Geen enkele hypothese kan worden uitgesloten". Hij zei daarbij dat het ene scenario (een ongeluk) niet waarschijnlijker was dan het andere (terrorisme).

De Russische regering liet zich wat minder genuanceerd uit. Het hoofd van de veiligheidsdienst zei dat 'naar alle waarschijnlijkheid' het een 'terreuraanslag' was. Hij riep ook op tot gezamenlijke actie om de daders van de 'monsterlijke aanslag' op te sporen. Hoe Moskou tot deze conclusie komt, is nog onduidelijk. Er waren geen Russen aan boord van het toestel.

Wellicht spelen de gebeurtenissen van het afgelopen jaar mee bij de beoordeling. In oktober stortte een Russisch passagierstoestel boven Egypte neer, eveneens onder verdachte omstandigheden. Alle 224 mensen aan boord kwamen daarbij om het leven. Aanvankelijk dacht men dat het ging om een ongeluk, ondanks het feit dat terreurbeweging Islamitische Staat (IS) zei dat het een aanslag was. Later bleek IS gelijk te hebben - de beweging had explosieven verstopt in een blikje frisdrank en die in de lucht tot ontploffing gebracht.

Ook nu zullen de veiligheidsdiensten van verschillende landen de berichten van IS goed in de gaten houden, met name op sociale media. Maar anders dan bij de aanslag op het Russische toestel, claimde de organisatie gisteren niet de verantwoordelijkheid. Ook de vele IS-aanhangers op Twitter, die zich doorgaans feestelijk uitlaten als er weer ergens een grote IS-aanslag is, hielden zich gisteren grotendeels rustig. Welk motief IS heeft bij het neerhalen van een Egyptisch passagiersvliegtuig is ook onduidelijk. Bij de aanslag op het Russische toestel was die er wel: IS beschouwt alle Russische burgers als legitiem doelwit, mede omdat Rusland in Syrië bombardeert.

IS is ook in oorlog met de Egyptische regering, maar officieel niet met het volk - die beschouwt het als zijn potentiële aanhangers. IS zou door een aanslag op Egyptische burgers het weinige krediet dat het nog had in het Noord-Afrikaanse land daarmee compleet verspelen. Maar wellicht waren de Fransen op de vlucht het doelwit en werden de Egyptische burgers als nevenschade beschouwd.

Zolang het toestel nog niet is gevonden en de band uit de zwarte doos niet is beluisterd, ligt de zwaarste taak met name bij de Franse veiligheidsdiensten. Mocht er een bom zijn gebruikt, dan moet die vanuit Parijs het toestel zijn binnengesmokkeld.

Al het personeel dat op die dag werkte of de vlucht hielp faciliteren, zal opnieuw worden doorgelicht en camerabeelden van het vliegveld zullen nauwkeurig bekeken worden. Daarnaast zullen de passagiers en bemanningsleden uitvoerig onderzocht worden, want mocht er sprake zijn van een terreuraanslag, dan zat de dader mogelijk in het vliegtuig.

Maar ook kunnen de speculaties tegenwoordig gaan over een heel ander scenario. Daarin zou een piloot zelfmoord kunnen hebben gepleegd en zo de crash hebben veroorzaakt. Ruim een jaar geleden zette een co- piloot van een Airbus van de Duitse luchtvaartmaatschappij GermanWings bewust een fatale duikvlucht in.

Reconstructie Laatste vlucht MS804

Vlucht MS804 van vliegtuigmaatschappij EgyptAir vertrok woensdagavond om 23:09 vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle richting Cairo.

Aan boord van de Airbus A320 zaten 56 passagiers en 10 bemanningsleden, vooral Fransen en Egyptenaren.

Om 02:24 plaatselijke tijd vloog het toestel volgens schema het Griekse luchtruim in.

De Griekse luchtverkeersleiding had als laatste contact met de piloten. Daarbij werden geen problemen gesignaleerd.

Daarna verdween het toestel van de radar.

Volgens de Griekse minister van defensie zou het toestel kort daarvoor een bocht van negentig graden naar links hebben gemaakt, en vervolgens een scherpe tolbeweging van 360 graden naar rechts. Het vliegtuig zakte daarop van 37.000 naar 15.000 voet.

Bij het eiland Karpathos zijn wrakstukken gevonden. Gisteravond bestond nog onduidelijkheid of die ook daadwerkelijk toebehoorden aan de Airbus met vluchtnummer MS804.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden