Twijfel aan de bekeringsdroom

ex-moslims | Kunnen mensen christen worden zonder de Bijbel te hebben gelezen? Experts ruziën erover, terwijl de IND geregeld asielzoekers spreekt die door een droom de islam hebben afgezworen en het christendom omarmen.

Het begon met een artikel van de christelijk-gereformeerde predikant Rien Kempeneers. In dat artikel stelde Kempeneers dat er niet te veel waarde moet worden gehecht aan de dromen die ex-moslims zeggen te hebben gehad en die hen ertoe aanzetten zich tot het christendom te bekeren. 'Een mens wordt geen kind van God door een droom', meent de predikant. Die opmerking heeft tot flink wat ophef gezorgd op de rechterflank van protestants-christelijk Nederland.

Kempeneers schreef het artikel voor het blad Bewaar het Pand, dat het behoudende deel van de christelijk-gereformeerde kerken (CGK) als doelgroep heeft. De online-versie van het artikel werd via sociale media verspreid, waarna een stroom aan reacties op gang kwam. 'Een vreselijk stuk waarin de soevereiniteit van God ernstig wordt ontkend', reageerde bijvoorbeeld Florimco van der Rhee, predikant van de CGK.

In reactie op alle ophef nuanceerde Kempeneers in het Reformatorisch Dagblad: 'Ik heb niet gezegd dat God geen dromen gebruikt om mensen tot de Schrift te leiden. God gebruikt daar allerlei middelen voor. Bij Augustinus was dat een zingend kind, dat riep neem en lees. Maar daarmee was hij nog geen kind van God.'

Het theologische vraagstuk achter de discussie is of God mensen tot geloof brengt zonder dat zij de Bijbel ooit gelezen hebben. Want de Bijbel, zo is dan de redenering, is met de dood van de laatste apostel volmaakt en door God aangewezen als belangrijkste middel om mensen te bekeren.

Deze kwestie heeft ook raakpunten met de actualiteit: de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wordt met grote regelmaat geconfronteerd met vreemdelingen die zeggen dat ze christen geworden zijn en daarom niet kunnen terugkeren naar hun islamitische land van herkomst omdat christenen daar gevaar lopen. Het komt voor dat asielzoekers daarom een bekering veinzen in de hoop dat dat ze een verblijfsvergunning oplevert.

Volgens Cees Rentier, directeur van de stichting Evangelie & Moslim, moeten kerken daarom voorzichtig zijn. Hij adviseert: "Ga niet overhaast dopen als iemand met een islamitische achtergrond zich meldt. Wacht het liefst een paar maanden en gebruik die tijd om met mensen in de Bijbel te lezen en ze meer te onderwijzen in het geloof. "

Drempel

Rentier kent de verhalen van ex-moslims die vertelden dat een droom hun bekering tot het christendom in gang zette. Daar kan hij zich ook best wat bij voorstellen: "Moslims bedenken zich wel tien keer voordat ze zich serieus verdiepen in het christelijke geloof, een Bijbel lezen of een kerk bezoeken. Door de gemeenschap is daar een enorme drempel tegen opgeworpen. Een droom kan God mijns inziens gebruiken om over die drempel heen geholpen te worden. Daarmee zijn ze nog niet meteen christen. Soms doen ze er niets mee, maar vaak vormt het een begin van een zoektocht."

"Maar zijn ze over die drempel heen en kloppen ze bij jouw kerk aan, laat die droom dan voor wat het is", raadt Rentier aan. "Ga er niet inhoudelijk op in, want je kunt de betrouwbaarheid toch niet achterhalen. Die droom is hun verhaal, wat jíj kunt bieden is het verhaal van de Bijbel."

Marmar kreeg dromen van God

Als politieke vluchteling zat de Iraanse Marmar lange tijd in een asielzoekerscentrum. Om onder de mensen te komen en de taal te leren, ging Marmar naar een kerk. Ze kreeg daar contacten en werd een trouwe bezoeker, maar als moslima had ze zich vast voorgenomen de bijbelse boodschap te negeren. Dat lukte haar, tot ze een droom van God kreeg, vertelt ze.

"Ik zag in mijn droom twee vrouwen die allebei een baby in hun arm hadden. De baby's waren een tweeling, twee jongens. De vrouwen zeiden tegen mij dat een van de baby's Jezus was. Ik moest raden welke en koos voor de dikste, gezondste baby. De gekozen baby kreeg ik in mijn handen en ik drukte hem tegen mijn borst. Op dat moment stroomde er zoveel rust en vrede in mijn hart, dat ik vermoedde dat ik de goede baby had gekozen."

"De volgende ochtend ging ik in de Bijbel op zoek naar een bevestiging van dat vermoeden. Die vond ik en dat maakte me hongerig om meer over Jezus te weten te komen. Daarom ging ik naar een Iraanse kerk in Almere. De vrolijkheid en vrede die daar heerste, maakten me nóg nieuwsgieriger. Ik kende vanuit de islam namelijk alleen maar een boze, harde God. In totale verwarring bad ik voor het slapen gaan om duidelijkheid. Wie is de ware God? Is Jezus ook God?"

"Een week later droomde ik dat ik bad als een moslim, met mijn hoofd op de grond. Op den duur kwam een man naast mij staan die zei: 'Ik ben Mozes. Sta op, want Jezus komt bij jou'. Toen ik keek, zag ik een vriendelijke man in witte kleding op een klein tapijt zitten. Dat was Jezus. Heel langzaam steeg hij op naar de hemel. Ondertussen zei hij tegen mij: 'Je mag bij ons komen'. Met 'ons' bedoelde hij de drie-enige God. Dat was voor mij het antwoord op de vraag of Jezus ook God was."

Na deze droom is Marmar christen geworden en ook haar man bekeerde zich tot het christendom. Samen stichtten ze twee Iraanse kerken in Nederland.

Omdat Marmar zendingswerk in Iran verricht, wil ze niet met haar achternaam in de krant. Haar volledige naam is bij de redactie bekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden