Tweetal aan kop in Masters, 'omstreden' Woods mag door

De Argentijnse golfer Angel Cabrera en zijn caddie, tijdens de derde ronde van de Masters. Beeld reuters
De Argentijnse golfer Angel Cabrera en zijn caddie, tijdens de derde ronde van de Masters.Beeld reuters

Het aantal golfers dat nog aanspraak maakt op de Masterstitel in Augusta blijft groot. De finaledag begint met twee co-leiders: de Amerikaan Brandt Snedeker en de Argentijn Angel Cabrera. De twee staan op 7 slagen onder par. De Australiër Jason Day, die de derde ronde begon als leider in het klassement, bleef overeind en staat nu vierde. Elf golfers staan op vijf slagen of minder van de leiders.

Snedeker en Cabrera, de 43-jarige winnaar van 2009, hadden beiden een ronde van 69, drie onder par. Ook de Australiër Adam Scott kroop omhoog in het klassement met een rond van 69. Hij staat nu derde, net boven zijn landgenoten Day en Marc Leishman. Er staan daarmee drie Australiërs in de topvijf. Nog nooit heeft een golfer van Down Under de Masters in Georgia gewonnen.

Controverse rond Woods
Ook Tiger Woods behoort nog tot de kanshebbers. Hij staat gedeeld zevende, op vier slagen van de twee koplopers. Hij was het verhaal van de dag, niet vanwege zijn ronde van 70 (-2) of welke slag dan ook, maar omdat hij bijna was gediskwalificeerd. Diverse golfers en commentatoren vonden dat hij uit de wedstrijd had moeten stappen.

De controverse is 'Drop Gate' gaan heten. Woods kreeg zaterdagochtend voor hij zijn ronde begon twee strafslagen opgelegd door de jury. Dat had allemaal te maken met zijn spel op hole 15 een dag eerder. Toen belandde na zijn derde slag de bal in het water. Een van de mogelijkheden is dan dat de speler een strafslag noteert en een nieuwe bal dropt 'zo dicht bij als mogelijk' bij de plek waar hij de oorspronkelijke bal had geslagen, en vanaf daar verder speelt.

Ogenschijnlijk speelde Woods volgens de regels. Hij sloeg de bal op de green, bijna naast de vlag. Hij noteerde een strafslag voor de drop. Alles veranderde toen hij op de persconferentie naderhand zei dat hij de bal bewust iets verder naar achter had gedropt. Hij dacht dat dat volgens de regels was. Het Competition Committee, dat aanvankelijk de fout niet had gezien, oordeelde de volgende ochtend anders. Alsnog kreeg Woods twee strafslagen, waardoor hij plotseling vijf slagen achterstand had op leider Day, in plaats van drie.

Het comité had Woods ook kunnen diskwalificeren. Die straf wordt doorgaans toegekend als de speler een foutief ingevulde scorekaart inlevert; voor een verkeerde baldrop had Woods twee strafslagen moeten noteren. De functionarissen zagen van de zwaarste straf af omdat ze al tijdens de tweede ronde direct de beelden hadden bekeken en meenden dat Woods volgens de regels had gehandeld. De jury was gewaarschuwd door een oplettende tv-kijker.

Integriteit
Een aantal collega-golfers riep Woods op zich terug te trekken uit het toernooi. Drievoudig Masterskampioen Nick Faldo vindt dat Woods wist dat hij had moeten weten dat een dergelijk voordeel niet is toegestaan in het spel en dat hij de eer aan zichzelf moet houden, zo zei hij tegen BBC Radio. 'We moeten de integriteit van het spel hoog houden.' De BBC-commentator oordeelde dat de organisatie Woods, een wereldster, hoe dan ook in het toernooi wilde houden. 'Maar dit is een enorme controverse die zal blijven hangen.' Vooral als Woods alsnog zou winnen.

Na de derde ronde kreeg Woods ook steun van andere golfers. Een meerderheid leek zich te kunenn vinden in de beslissing van de organisatie. 'Ik ben er honderd procent van overtuigd dat Tiger het niet met opzet heeft gedaan', zo zei de Amerikaan Nick Watney, die op de veertiende plek staat. 'Hij zal het vreselijk vinden.'

undefined

Brandt Snedeker, gedeeld eerste na dag drie. Beeld afp
Brandt Snedeker, gedeeld eerste na dag drie.Beeld afp
Het gewraakte moment op de tweede dag van de Masters. Tiger Woods dropt de bal op de verkeerde plek. Hij krijgt er een dag later twee strafslagen voor. Beeld epa
Het gewraakte moment op de tweede dag van de Masters. Tiger Woods dropt de bal op de verkeerde plek. Hij krijgt er een dag later twee strafslagen voor.Beeld epa
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden