Tweehonderd Máxima's lachen de museumbezoekers toe

In het CODA Museum in Apeldoorn is een expositie te zien van portretten van prinses Máxima.

apeldoorn – Máxima die haar teennagels lakt, Máxima die een haring eet, loensende Máxima’s en lachende Máxima’s. In het CODA Museum in Apeldoorn hangen 200 portretten van de prinses. „Hier kijkt ze een beetje eng”, fluistert een jeugdige bezoekster. „Wat een schildertalent kent Nederland”, zegt haar oma.

De werken van amateurschilders zijn vanaf deze week tot en met 9 mei in Apeldoorn te zien. Er kwamen 400 inzendingen binnen voor de jaarlijkse wedstrijd voor amateurs van het teken- en schildermagazine Atelier. Een jury, met kunstenares Ans Markus als erelid, deelde 44 prijzen uit. Het CODA (’Cultuur Onder Dak Apeldoorn’) –dat naast een museum ook een bibliotheek, een kenniscentrum en een archief herbergt– hecht veel waarde aan het educatieve element van wedstrijd en tentoonstelling. De jury lette vooral op artistieke kwaliteit en gelijkenis en gaf de winnaars bij de opening van de tentoonstelling afgelopen weekeinde dan ook aanwijzingen mee voor volgende schilderijen.

Museumdirecteur Carin Reinders ziet in ieder schilderij een verhaal. „Zoals bij die waarop Máxima knipoogt. Haar gezicht vertoont trekken van haar schoonmoeder, koningin Beatrix. Het is een interpretatie, maar het lijkt net of ze al met een knipoog naar haar toekomstige rol als koningin kijkt.”

Uit alle schilderijen spreekt vooral affectie, valt Reinders op. „De schilders vinden haar een aimabele vrouw en dat zie je terug in hoe ze verbeeld wordt. Ze stráált.”

Winnares van de wedstrijd, Christel Weyts, maakte een opvallende close-up. „De huid lijkt écht op huid”, zegt Reinders bewonderend. Haar voorkeur gaat uit naar de Máxima’s met pareloorbel. Drie schilders kozen voor een beeltenis van de prinses naar het voorbeeld van Johannes Vermeers ’Meisje met de parel’.

Dat de amateurschilders het moesten doen met foto’s en filmpjes van de prinses, blijkt uit de acht nagenoeg identieke portretten van Máxima met rode baret.

Apeldoorn ’hééft iets’ met Máxima, vindt directeur Reinders. „Ze is hier vanwege Paleis Het Loo regelmatig in de buurt.” Bij de opening van de tentoonstelling kon ze niet aanwezig zijn, maar Reinders denkt dat de prinses nog wel komt kijken. „Als ík wist dat ergens 200 portretten van mij hingen, zou mijn nieuwsgierigheid zeker gewekt zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden