Tweede sluis bij Eefde moet ook groene energie leveren

Onderzoek naar haalbaarheid van waterkrachtcentrale-plan

QUIRIJN VISSCHER

Het vernieuwde sluizencomplex in Eefde moet als waterkrachtcentrale duurzame energie opwekken. Rijkswaterstaat en energiemaatschappij LochemEnergie onderzoeken nu of de technische en financiële exploitatie ervan haalbaar is.

Sluis Eefde krijgt in 2017 een tweede sluiskolk. Die moet de wachttijden voor schippers tussen de IJssel en het Twentekanaal fors verminderen. Nu is er maar een sluiskolk.

Hoe kwetsbaar de flessenhals is bleek 3 januari toen een hefdeur van de Sluis Eefde stukviel, waardoor 42 schippers bijna drie maanden vast kwamen te zitten op het kanaal tussen Twente en Zutphen.

Rijkswaterstaat en LochemEnergie, een lokale duurzame energiecoöperatie met 265 leden, willen in een oude, ongebruikte gemaalbuis een waterkrachtturbine plaatsen. Sluis Eefde zou uiteindelijk in zijn eigen energiebehoefte kunnen voorzien en in die van een aantal dorpsbewoners.

Het energieproject is één van de lokale initiatieven om de leefbaarheid in Eefde te vergroten. Het Gelderse dorp (4.300 inwoners) wordt doorsneden door auto-, spoor- en waterwegen.

De Eefdenaren juichen de komst van een extra sluiskolk à 69 miljoen euro toe. In februari besloot minister Schultz (infrastructuur) tot de bouw ervan om de scheepvaart te bevorderen. Het dorp grijpt de ontwikkeling aan om de verdere versnippering van het dorp te keren. De leefbaarheid staat onder druk door allerlei afzonderlijke Rijksplannen, zoals extra internationale goederentreinen door het dorp en de sluiting van de plaatselijke marechausseekazerne.

Het ongeluk met de sluisdeur viel vrijwel samen met de besluitvorming over een nieuwe duurzame sluis. De hefdeur kon volgens TNO-onderzoekers vallen doordat een cruciale draadstang bezweek. Het kanaal was tot 26 maart gestremd. Twee schippers hebben Rijkswaterstaat een voorschotbedrag gevraagd als financiële compensatie voor het lange wachten. Over bedragen laat de rijksdienst zich niet uit. Sluis Eefde verwerkt jaarlijks 15.000 schepen, waaronder veel vrachtverkeer.

De Dorpsraad Eefde ziet de sluisvernieuwing als aanjager voor dorpsontwikkeling. Daarvoor is - met de zegen van de gemeente Lochem - een projectgroep gestart. De dorpelingen mogen daarin met de betrokken overheden en drie universiteiten komen tot concrete afspraken, zoals over waterenergie en publieksvoorzieningen bij de sluis. In december tekenen ze intentieverklaringen.

DE VERDIEPING

Leven in een verknipt dorp

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden